Home ReviewsAlbum Reviews CROWD OF CHAIRS – Mod Kid With Dog (sentimental).

CROWD OF CHAIRS – Mod Kid With Dog (sentimental).

by Luminous Dash

Na de stormen Ciara en Dennis komt Crowd Of Chairs op de proppen met hun nieuwste telg Mod Kid With Dog op sentimental. Het Gentse trio loste eerder de singles Hollow Thougts Of Wrong en Tourist, deze waren alvast een stevig voorproefje wat komen zou.

(c) Crowd Of Chairs

De openingstrack Asocial Breeding Ground is de perfecte inleiding voor de volgende 10 songs. Een catchy intro die overvloeit in een meeslepende donkere noise sound.  De muzikale breeding ground hebben deze heren zeker gevonden.  Everyone opent stevig en is een nummer dat blijft hangen, zowel in de oren als aan de ribben. Zoals de heren zingen: “it’s all infected”.  Faceless trekt deze lijn snedig door, alsof een vulkaan spontaan lava begint te spuwen.

Het eerste rustpunt in het album is (Internal Dialogue) No Witnesses.  De Crowd Of Chairs-sound is hier alom tegenwoordig en symboliseert hun eigen geluid.  N°117 is een gedurfde keuze, maar staat helemaal niet mis op deze plaat. Het is een korte song die echt als een fijn meesterwerkje kan aanzien worden. Op de plaat staan stuk voor stuk sterke nummers die veel intensiteit uitstralen. Snoeiende gitaren, noisy vocals en dito drums.  Dit is ook zeker te horen in At The Door At Dawn dat een geweldige laatste 25 seconden heeft. Aan emoties geen gebrek.

Mod Kid With Dog is ook voorzien van mooi artwork.  De heren hebben duidelijk gezocht naar een albumcover die hun eigen sound weergeeft.  Dit is duidelijk meer dan geslaagd.
Het laatste nummer op de plaat Should I Make Them See Or Just Go Back To Sleep is geen moeilijke keuze: checken die band.  En dat kan want ze hebben enkele optredens in het vooruitzicht, met name 17 april in De Centrale in Gent of op 23 mei als support van Show Me The Body in De Kreun. Wat ons betreft is  Mod Kid With Dog noiserock van de bovenste plank.

Pieter Walcarius