Home ReviewsAlbum Reviews CARNEIA – Voices of the Void (Eigen Beheer).

CARNEIA – Voices of the Void (Eigen Beheer).

Voices of the Void is het vierde album van Carneia. De Belgische post-metalband ramt met deze release als een bulldozer door alles en iedereen heen. Het titelnummer start wat aarzelend maar ontpopt zich als een verbintenis tussen post-metal en grunge. Zanger Jan Coudron (ook bekend van King Hiss) doet met zijn rauwe grunge-achtige stem het verloren gewaande genre terug wat eer aan.

Vanaf het tweede nummer Blood And Candy krijgen we een goed uitgebalanceerd en krachtig potje post-metal van de bovenste plank. De stevige gitaarriffs klieven menig blokje hout door en doen de songs klinken als meeslepende echo’s van woede. Er wordt op Voices Of The Void zéér gevarieerd en bij momenten psychedelisch te werk gegaan. De stuwende zanglijnen gaan alle kanten uit, van ingetogen melodisch tot grunten toe. Jan Coudron voelt zich als een vis in het Carneia-water en levert hier een topprestatie. Alleen bij het lome Anthem For The World voelt de zang nogal geforceerd aan.

De band is al sinds 2008 aan hun carrière aan het timmeren en toont met deze release zijn volle kunnen. Carneia klinkt groovy, koppig en hoekig. Geen licht verteerbare maaltijd maar een smaakvolle, bij momenten tegen extreme metal aanleunende, platwalsende brok geweld. De release eindigt met een Fear Factory-achtig instrumentaal stukje Epilogue.

Het talentvolle Carneia is een eigen smoel aan het ontwikkelen en toverde hun inspiratie (o.a. Tool, Faith No More) om tot een geweldige kanjer van een plaat.