Home ReviewsAlbum Reviews BLACK LINE – The Sedition EP.

BLACK LINE – The Sedition EP.

Black Line is de samenwerking tussen Douglas McCarthy (Nitzer Ebb), Bon Harris (Nitzer Ebb), Ken ‘hiwatt’ Marshall (Skinny Puppy) en muzikant/ producer Cyrusrex. Na hun release van Treason, Sedition, and Subversive Activities (2017), speelden ze als support voor Depeche Mode tijdens hun Europese tour vorig jaar. Als experimentele, industrial EBM-band is iedere track erg tijdsgebonden, want de band evolueert continu in stijl en samenwerkingen.

Dit jaar brengt een nieuwe ep voor Black Line: The Sedition EP, waarvan ze een gelimiteerd aantal exemplaren op witte vinyl lieten persen voor Record Store Day.

Op The Sedition EPstaan vier tracks. De titeltrack Sedition klinkt uitdagend en inderdaad licht opruiend, vooral qua tekst. Al bij al is dit een zwoeler nummer dan verwacht, toch vol van elektronische elementen waarbinnen de heerlijke stem van McCarthy meeslepende tonen zet. Van deze track vind je op de ep ook de Sedated-versie: zacht, omfloerst. Romantiek met een elektronisch strikje rond. De Daniel Myer-remix is overgoten met een vleugje agressievere durf en industrial-sounds, zoals we van Myers verwachtten.

De vierde track op het ep is een mix door Ken “hiwatt” Marshall van het nummer Go. Donker en uitgerokken trillen de geluiden diep in je, afgewisseld met dansbare stukken vol elekro-ritmes die oplopen tot een bonzende industrialsound.

Heerlijk om binnen dit genre ook prachtnummers te horen te krijgen, zonder die overladen uitgesproken EBM-beats.

Facebook / Website / Bandcamp / Instagram / Soundcloud