Home ReviewsAlbum Reviews BLACK LEATHER JACKET – Stinger (PIAS)

BLACK LEATHER JACKET – Stinger (PIAS)

by Geert Mertens

Het Antwerpse viertal Black Leather Jacket heeft met Stinger een nieuw kind op de wereld losgelaten. Het album barst los met Why en dat losbarsten mag je letterlijk nemen. Net als Animal van The Muppet Show wordt er snoeihard op de drums gemept. Het lijkt in eerste instantie gewoon opgenomen in de garage, tot de werkelijke productie start. Een heel catchy refrein dat zo meegezongen kan worden.

Suck It Up doet er qua meezingbaarheid nog een schep bovenop en beschikt ook over een venijnige gitaarriff. Garagerock gemixt met punk én een synthesizer. Op Darts zien we Dancing Dimi nog niet meteen uit de bol gaan, een Pukkelpop-weide daarentegen wel. I Want It Now is onze persoonlijke favoriet. Het klinkt zo vuil maar toch geluidstechnisch swaffelend tegen de perfectie. Het moet gezegd: Black Leather Jacket is nauw verwant met SONS of omgekeerd. Ook in Manipulate wordt er geëxperimenteerd met synths, waardoor het soms wat Goose-achtig aanvoelt, zeker bij het tussenstuk waarbij de basdrum alleen verdergaat.

Social Race is een rustpunt op de plaat. Het heeft iets dreigends, zelfs bezwerends door de schreeuwende gitaarnoten. Het voelt wat new wave-achtig aan. Met titelnummer Stinger gaat het opnieuw de garagerock-toer op en Eleven tapt uit een punkvaatje. They Ain’t Got It heeft het ideale ritme om met het hoofd op en neer te bewegen. Op Leave Me Alone krijgen de synths opnieuw een prominentere rol, zonder aan snedigheid in te boeten. Another Day gaat opnieuw voor de meezingbaarheid en Plagues sluit de plaat af. Het nummer gaat een beetje alle kanten uit en vat het album perfect samen.

Voor de productie tekende Damien Vanderhasselt, die ook al met Millionaire werkte. De Belgische rocksector heeft er weer een topplaat bij en daar kunnen we alleen maar blij mee zijn.