Home ReviewsAlbum Reviews BLACK FLOWER – Artifacts (Zephyrus/NEWS)

BLACK FLOWER – Artifacts (Zephyrus/NEWS)

Tegenwoordig broeit er heel wat moois in dit Belgenlandje. Op alle muzikale vlakken blinkt België uit, en bovendien merken we een hele resem bands op die je niet onder één noemer kan plaatsen (van Dans Dans tot Future Old People Are Wizards) die het mooie weer maken. Black Flower is ook zo’n band. De groep rondom Nathan Daems staat misschien als jazz gecatalogiseerd, en hoewel dit moeilijk te ontkennen valt, is de Gentse band ook zo veel meer dan dat, die vooral opvalt door zijn allerlei wereldmuziekinvloeden (van de Balkan tot de Sahara).

Na Abyssinia Afterlife uit 2014 is Nathan er met Jon Birdsong (hij speelde zowel bij dEUS als bij Beck), Simon Segers (De Beren Gieren), Filip Vandebril en Wouter Haest opnieuw voor drie kwartier auditief genot. Laten we er geen doekjes om winden, velen die het woord jazz lazen, zijn ondertussen afgehakt omdat het hun net iets te moeilijk lijkt, maar dat is Black Flower nou net niet. De doorsneeluisteraar zal het misschien lastig hebben om de niet alledaagse instrumenten een juiste plaats te geven. Zeg zelf: een cornet, een anklung, een washint, een ney of een kaval, het zijn het soort woorden die alleen fervente fans van kruiswoordraadsels kennen, maar laat dit geen reden zijn om Black Flower geen kans te geven.

Artifacts is een gekke, swingende plaat die Nathan in zijn hoofd had toen hij Griekenland bezocht. De muzikant bracht wat voorwerpen mee (vandaar de titel) uit het land die hij regelmatig bezoekt om er de Oostelijke muziek te bestuderen. Maar Griekenland is niet meer wat het vroeger was, zeg maar een land dat door het kapitalisme aan zijn lot is overgelaten.
Niet dat Artifacts een sobere plaat is. Sound Sacrament neigt misschien wel naar dark ambient, maar het is één van de weinige duistere tracks op deze swingende, exotische plaat die je bijna smeekt om te dansen. Een plaat van durvers, mannen die vreemde (niet alledaagse) combinaties maken en daarmee grootse muziek maken. Zo flirt de titeltrack met traditionele wereldmuziek en heerlijke dubreggae. Het resultaat is ronduit overdonderend. Stil blijven zitten is dan ook geen optie als je naar Black Flower luistert, ofschoon Lunar Eclipse aanvoelt als de fatale ontmoeting met de slang Kaa. Artifacts is gewoon weer zo’n Belgenplaatje die in je collectie moet.