Home ReviewsAlbum Reviews BLACK BOX REVELATION – Tattooed Smiles (Universal).

BLACK BOX REVELATION – Tattooed Smiles (Universal).

by Stef Pennemans

Black Box Revelation weet met Tattoed Smiles vernieuwend te zijn en toch hun Amerikaanse bluessound te behouden. Het meest persoonlijke album van het duo straalt maturiteit uit met toch de nodige speelsheid. De intussen leermeesters bijten in je vast en doen lonken naar hun liveoptredens.

Een subtiele bluesriff die meteen doet denken, ‘fuck yeah, Black Box is back!’ leidt Tattoed Smiles in. Deze riff gaat nog enkele minuten verder in wegdromer Kick The Habbit. Een ode aan zijn geliefde die Jan Paternoster na een resem vergelijkingen duidelijk nooit meer kan missen. ‘Never kick the habbit, I stay forever.’

Tattoed Smiles gaat verder op hetzelfde softere elan met Blown Away. Een iets meliger nummer over een verloren generatie uit de band hun thuisstad Brussel, die het moeilijk heeft met een leven op te starten. Black Box Revelation heeft hun hart verloren aan onze hoofdstad en de culturele rijkdom van Brussel uit zich in de samenwerking met rapper Roméo Elvis. Zo slaagt de band er toch in weer een tikkeltje vernieuwend te zijn, zonder hun eigenheid te verliezen.

Met Mama, Call Me Please als derde nummer worden we stilaan terug wakker geschud. Een cleane, scherpe reggaeslag en Dries Van Dijck zijn doffe drumlijnen die de sleur van het leven begeleiden. De nummers van Tattoed Smiles draaien meer rond de akkoorden dan op het vorig album Highway Cruiser. Opvallend is dat in veel nummers de gitaar volledige stukken van de zanglijn volgt.

Natuurlijk is Tattoed Smiles weer ontzettend bluesy, maar het is veel gevarieerder dan de vorige 4 albums. Een iets softere uitgave, maar toch staat elk nummer open om live ruwer uit te breken dan de albumversies. Anderzijds is het nonchalante Lazy St, waar Paternoster even de rol van Django op zich neemt, een heerlijk bluesnummer met een snerende gitaarsolo.

Het album bevat ook veel meer persoonlijkheid van de frontman. Paternoster geeft zich volledig bloot. De tattoos op de albumcover zijn degene die hij zelf op zijn lijf heeft staan. Bovendien heeft hij op hun vijfde album genoeg vertrouwen om het zelf te producen. Vertrouwen dat je als band mag hebben als je 140 mensen vindt die zich willen laten tatoeëren voor jouw nieuwe videoclip van de single Tattoed Smile.

Als gezegd is Black Box Revelation erin geslaagd vernieuwend te zijn, zonder hun Amerikaanse bluessound te verliezen. Met zaken als de opvallende kopstem à la Triggerfinger in Damned Body die het grauwe, zeurende stemgeluid van Paternoster even vervangt, verrast het duo. Wanneer Jan raad vraagt over het ouder worden in een duet met zijn maatje Seasick Steve in Build To Last is het tijd voor extase voor de bluesfans. ‘Old man, saviour of my soul, tell me what it’s like to grow old/ I’m a young man and the years are moving fast, I hope I’m build, build to last.’

Tattoed Smiles komt ook uit op een 7inch lp met op de A-kant Build To Last. Op de B-kant staat Lost Souls In The City, een nummer in samenwerking met BJ Scott dat niet op het volledige album staat.

Black Box Revelation is op 14 en 15 maart 2019 te zien in de AB in Brussel. Tickets voor 14 maart zijn reeds uitverkocht.