Met het album Hadsel uit 2023 luidde Zach Condon een nieuw hoofdstuk in voor Beirut. Nadat de frontman een half decennium lang te kampen had met hardnekkige keelproblemen en een dreigende mentale ineenstorting – waardoor hij zich afvroeg of hij ooit nog zou kunnen optreden – trok hij naar Noorwegen om liedjes te schrijven op een antiek kerkorgel.

De nieuwe plaat A Study Of Losses werd deels opgenomen en geschreven in Berlijn, deels in Noorwegen. De wortels van de langspeler verspreiden zich echter over Zweden en Duitsland.
Zach werd gevraagd om nummers te schrijven voor een acrobatische podiumshow voor het Zweedse circus Kompani Giraff. Ter inspiratie dook de singer-songwriter in de roman Verzeichnis Einiger Verluste van de Duitse schrijfster Judith Schalansky. Hij schreef 18 nummers (waaronder zeven instrumentale) die genoemd zijn naar de maanzeeën en die werden geïnspireerd door het ijzingwekkende verhaal van een man die geobsedeerd is door het archiveren van alle verloren gedachten en creaties van de mensheid. Net als in de roman van Schalansky schreef Condon over verdwijning, behoud en de vergankelijkheid van alles wat ons bekend is.
Muzikaal dompelde Condon zich opnieuw onder in de renaissance, koorzang en andere vroege stijlen die ook inspiratiebronnen waren voor eerder Beirut werk.
Hij wilde evenveel variatie in het album brengen als in zijn favoriete plaat 69 Love Songs van The Magnetic Fields. Daar is hij zeker in geslaagd! De instrumentale stukken hebben knappe, brede arrangementen en klinken heel intens. De gezongen nummers zijn, zoals altijd, prachtig ingekleurd met een waaier aan instrumenten terwijl de frontman zingt met veel passie en gevoel.
A Study Of Losses is een wondermooi album geworden dat van begin tot einde voor kippenvel zorgt, we durven zelf het woord “meesterwerk” in de mond te nemen. Dat Beirut na zes jaar eindelijk terug op tournee gaat, kunnen we alleen maar toejuichen. Op 5 en 6 mei komen ze deze verzameling prachtige parels voorstellen in het Koninklijk Circus in Brussel.