Stop eens, de auto maakt een raar lawaai. We horen het ons moeder nog zeggen terwijl we een ambient-cassette aan het beluisteren waren. We lachten eens met ons pa die twee minuten later zei dat het godverdomse ketelmuziek was.
Schande over uw onwetendheid mocht u Barst nog niet kennen, want deze ketelmuziek is het beste wat er in ons chocolade- en frietenland te vinden is. Noem het ambient, noise, industrial, drone, metal, of zelfs een mespuntje hiphop met een zeste van elektro.
Deze klankmuur aka soundscape is magie op een schijfje. Het voert je weg naar een aparte dimensie waar klanken emotie worden, instrumenten zielespansels in je hersenpan doen rondfladderen als vleermuizen in een bain-marie van merengue.
We weten dat deze laatste zin een extract is uit Absurdistan, maar Barst omschrijven is verdomd moeilijk. Een genre er op kleven is gewoon onmogelijk. De muziek in een hokje stoppen is voor de grootste mierenneuker onhaalbare kaart, al twijfelen we er niet aan dat wie goed met mieren overweg kan, er toch in slaagt…
The Western Lands, de eerste plaat van Barst, kwam twee jaar geleden uit en was toen honing voor onze oorkes. Hun tweede release The Endeavour is één lange trip van welgeteld 42 minuten en 42 seconden van pure extase. Laat je verleiden, laat je gaan. Geniet of barst.
Vergeef ons ons taalgebruik maar dit is één van de fucking beste releases van het jaar! Muziek die je bij je kloten pakt, zelfs al heb je er er geen.
Barst staat op 5 mei in het Rabot te Gent, op 11 mei in de 4AD in Diksmuide en op 18mei in de Muziekodroom in Hasselt.
Voor de fans van pakweg Swans, Briqueville, Pharmakon, Archive of Einstürzende Neubauten.
De plaat komt fysiek uit op 18mei op Consouling Sounds.