Home ReviewsAlbum Reviews BARRU – I’m (Not) The One

BARRU – I’m (Not) The One

by Ann Cnockaert

Nadat hij ons al had verrast met twee prachtige singles Change en Jungle is het nu tijd voor het langverwachte debuut van BARRU met zijn ep I‘m (Not) The One.

Bart Van Leuven weet met zijn unieke stemgeluid een intieme en oprechte sfeer te creëren in zijn indie soloproject BARRU. Na jarenlang als zingende drummer in de band Humble Flirt te hebben gespeeld en enkele bescheiden successen te hebben behaald, waaronder het bereiken van de finale van Humo’s Rock Rally, de titel “VI.BE van de Week” op Radio 1 en selectie voor De Nieuwe Lichting, heeft hij een nieuwe creatieve uitlaatklep gevonden in het schrijven van zijn eigen muziek. Hij begint met het spelen van enkele akkoorden op zijn gitaar en vertaalt dit naar persoonlijke nummers met een subtiele dualiteit, waarbij de nadruk ligt op de zanglijn.

Op de ep weerspiegelen alle nummers de autobiografische ervaringen van Bart Van Leuven. Het schrijfproces fungeerde als een therapeutische uitweg om de innerlijke chaos die hij destijds doormaakte te verwerken.

Naast de eerder uitgebrachte nummers Change en Jungle, kunnen we ook genieten van twee andere nummers op de ep: de titeltrack I’m (not) The One en Silver ≠ Gold.

Elk nummer op de ep heeft zijn eigen unieke sfeer, variërend van melancholisch tot meeslepend. De muzikale reis neemt ons mee door verschillende emoties en muzikale texturen, waarbij elk nummer een eigen kleur heeft. Van ingetogen en sober tot krachtige en meeslepende refreinen, de diversiteit aan geluiden en arrangementen houdt de luisteraar geboeid. Bart’s stem straalt oprechtheid uit en weet de emoties op indringende wijze over te brengen.

Facebook – Instagram