In februari van dit jaar bracht Balthazar hun vijfde studio album Sand uit. Het werd een soort van donkere, groovy dansplaat. Nu zijn Maarten Devoldere en co er al terug met een nieuwe plaat, die wel totaal anders klinkt dan de vorige. Begin dit jaar trok het kwintet naar een kasteel in de buurt van Brussel om daar de Sand Castle Tapes documentaire in te blikken, een intiem live concert dat gefilmd werd door Heleen Declercq in een co-productie met HolyShit sessies.
Uit die documentaire is nu de muziek digitaal verschenen onder de titel Sand Castle Tapes. Tijdens de opnames kreeg Balthazar het gezelschap van Judith Okon, Stefy Rika en Sarah Devos als achtergrondkoor en de blazers Rob Banken, Peter Delannoye en Thomas Mayade. Op de live-ep staan acht songs van Sand die ze in een intieme setting brengen en twee jams.
Het album opent met een pakkende versie van On A Roll dat enkel op piano wordt begeleid en waarin de blazers het nummer mooi inkleuren. In Powerless hielden ze het refrein vrij sober en blijven de explosies uit het origineel vrij ingetogen. Daarna krijgen we de eerste jam die bestaat uit een collage van verschillende geluiden die een soort van free jazz avant-garde gevoel teweegbrengen. Moment klinkt nog dansbaarder dan op Sand dankzij de aanstekelijke drums.
Doordat You Won’t Come Around op deze ep op een akoestische gitaar wordt gespeeld, klinkt het veel warmer dan het origineel. We horen weinig verschil met de album versies van Linger On en Losers. Jam 2 is een improvisatie op piano die veel meer indruk maakt dan de eerste jam. Eens de opera-stemmen invallen verliezen we evenwel wel volledig onze aandacht. Ten slotte geeft de piano bij I Want You en Halfway ook deze songs een warmer gevoel.
Sand Castle Tapes is een leuk extraatje voor de echte Balthazar-fans. We kunnen moeilijk zeggen dat er op deze ep totaal andere versies te vinden zijn en de twee jams konden ons nauwelijks boeien.