Home ReviewsAlbum Reviews B, CHVE & SYNDROME – Reworks (Consouling Sounds).

B, CHVE & SYNDROME – Reworks (Consouling Sounds).

Reworks is een herwerking van twee bestaande nummers van  Chve en Syndrome. Twee verschillende werelden gekoppeld met B. Werelden die veel meer gemeenschap blijken te hebben dan geweten is.

Een korte introductie. B (1 MAN vs 4 MACHINES) is Bert Libeert (Goose). CHVE is Colin H. Van Eeckhout (Amenra), Syndrome is Mathieu Vandekerckhove (Amenra, Sembler Deah). Deze artiesten hebben samen school gelopen en zijn opgegroeid in dezelfde Belgische regio. De samenwerking begon met een ingeving die B kreeg met de track Rasa (CHVE) en Forever And A day (Syndrome).

De beide nummers zijn volledig uit elkaar gehaald en herwerkt.  Het collectief B, CHVE & Syndrome toverden Rasa om naar een dreigend techno nummer. B is alom aanwezig met zijn drummachines en schept zo een opzwepende atmosferische sfeer. De machinale zware beats deden ons denken aan de electronic body music van de jaren 80. Rasa, blijft zoals het origineel zijn mystiek behouden. De etherische vocalen zijn het enige herkenbare punt uit het verleden. Ze zorgen voor een krachtige samenhang met de donkere baslijnen en elektronische drums.

Forever And A day werd door B en Syndrome nog droeviger en luguberder uitgewerkt. De akoestische gitaren klinken hier scherper door, de elektronische achtergrondgeluiden kleuren de song duister. Syndrome laat zich horen met een grommende obscure stem zoals Mark Lanegan. We kregen koud van dit deel gevuld met onheil.

De zware beats zoals bij Rasa bleven achterwege. Een elektro gericht ritme met achterliggende chorussen bracht ons in hogere sferen. Halverwege gaat het nummer de dark ambient richting uit. Tussen de soundscapes door fluistert de griezelige stem van Syndrome : “Are you afraid of your own darkness?”.  Forever And A day  blijft zonder in herhaling te vallen, griezelig verrassen. Naar het einde toe krijgen de gitaren nog eens wat inspraak en rammen het 21 minuten durende epos abrupt tot zijn einde. We hebben nooit gemerkt dat de tijd zo vlug voorbij kon razen.

De roots van de drie artiesten worden in Reworks met hun verschillende muzikale benaderingen tot één geheel gesmeed. B, CHVE & Syndrome verkennen alle hoeken van de donkerste genres. Dit is een plaat vol waanzinnige emoties die perfect weergegeven worden in de sublieme herwerkte muziek. Dit is klasse, grote klasse.