Home ReviewsAlbum Reviews AVISHAI COHEN – Two Roses (Naieve/Believe)

AVISHAI COHEN – Two Roses (Naieve/Believe)

by Mark Van Mullem

Contrabassist Avishai Cohen blijft steeds weer verrassen. De ene keer komt hij aanzetten met een klassieke instrumentale jazzplaat, dan weer met gezongen composities, of een combinatie. Bijna klassieke muziek, of een ei zo na pure popplaat. Cohen solo of in trio. Maar altijd met dat o zo karakteristieke prachtige basspel van hem als kloppend hart, én met sterke composities. Van 1970 (2017), de popplaat, waren we minder wild, al waren de live-shows wel een heuse beleving, zoals altijd bij Avishai Cohen. Maar voor het sublieme album Almah (2013) mag je ons altijd wakker maken. Daar zijn we nog steeds kapot van.

Laat Two Roses nu een logisch vervolg zijn van Almah. Maar waar je op Almah het Avishai Cohen Trio hoorde, aangevuld door vier strijkers en een hobo, gaat Cohen op Two Roses in zee met het Gothenburg Symphony Orchestra, gedirigeerd door Alexander Hanson. Naast het orkest doen, behalve natuurlijk Cohen zelf op bas en contrabas, mini-Moog en vocalen, ook Avishai Cohen Trio-pianist Elchin Shirinov én de geweldige percussionist Mark Guilliana mee.

Op Two Roses horen we nieuwe composities en herwerkingen van bestaande composities zoals Arab Medley, Song For My Brother, A Child Is Born, niet toevallig afkomstig van Almah, maar ook een fraaie interpretatie van de ‘standard’ Nature Boy.

Avishai Cohen is dan misschien niet ’s werelds beste vocalist, op een plaat als 1970 stoorde het ons zelfs danig bij momenten. Hier, zeker bij composities als Puncha Puncha en Nature Boy en ook Morenika en Alon Basela klinkt die soms wat zeurderige stem net ronduit geweldig. Essentieel en ontroerend mooi.

De klankkleur van dit album is bijzonder te noemen. Het is genieten van dat subtiele palet van wereldmuziek, Israëlische folklore en Afro-Caraibische muziek. Hier en daar hoor je ook Slavische invloeden, en toch ook klassieke jazz. Het orkest is prominent aanwezig op het album. Evengoed kan je enorm genieten van het prachtige pianospel van Elchin Shirinov, zeker tijdens het sublieme Puncha Puncha, alsook is dat drumwerk van Mark Guilliana, bij momenten omni-present, niet te versmaden. En uiteraard lik je ook nu vingers en duimen af bij het virtuoze basspel van Avishai Cohen.

Tot onze favorieten op dit album rekenen we zeker het reeds tweemaal vermelde Puncha Puncha. Ook het wonderlijk mooie sublieme Arab Meldley, dat een prachtige osmose vormt tussen contrabas, pianospel en het orkest. Het bijzonder sfeervolle en melancholische Almah Sleeping. Het meeslepende When I’m Falling en zeker ook het machtige A Child is Born met indrukwekkend baswerk van Cohen, heerlijke strijkers, prachtig pianospel, en zuinige percussie. En nog: het vinnige Alon Basela met een fantastische drumpartij van Guilliana, en het simpelweg magistrale Emotional Storm.

Op Two Roses gaan virtuositeit, energie en pure schoonheid, passie en melancholie hand in hand. Beluister het album in één stuk, geniet en ervaar een ideale soundtrack voor een nog te draaien film. Of droom een beetje weg en bedenk er gerust zelf je eigen beelden bij. Een erg mooie plaat met een enorm rijk geluid, deze ‘opvolger’ van Almah. Het album, duurt een vol uur en twaalf minuten, laat je in die tijd meevoeren door de mooie muziek en verdwijn in de wereld die Avishai Cohen en alle muzikanten voor je creëren. Een aanrader!

Two Roses is uit bij Naieve/ Believe, verkrijgbaar vanaf vrijdag 16 april 2021, vanaf dan ook te vinden op de gekende streaming platforms.