Home ReviewsAlbum Reviews AVISHAI COHEN TRIO – Shifting Sands (Believe)

AVISHAI COHEN TRIO – Shifting Sands (Believe)

by Björn Comhaire

(Contra-)bassist, zanger en componist, zo omschrijft Avishai Cohen zichzelf. Cohen werd geboren in Israël en groeide op in de Verenigde Staten als kind van Spaanse en Poolse ouders; qua multiculturaliteit kan dat tellen! Die invloeden hoor je ook doorheen zijn oeuvre als muzikant. Hij speelde samen met orkesten, kleinere ensembles en in duetvorm maar keert altijd terug naar zijn favoriete constellatie: het trio.

In die hoedanigheid verscheen recent zijn nieuwe album Shifting Sands dat hij opnam met Elchin Shirinov aan de piano en Roni Kaspi aan de drums.

Avishai Cohen © Björn Comhaire

Shifting Sands ontstond tijdens het toeren in de zomer van 2021 toen Cohen en zijn kornuiten onder andere ook Jazz Middelheim aandeden. De opnames van het album gebeurden in Zweden.

Tien nummers lang verleidt het Avishai Cohen Trio ons met kraakheldere en van positieve energie doordrongen nummers. Centraal staat de frisse articulatie van Shirinov aan de piano die in een nummer als het verrukkelijke Window grooved als een denderende stoomtrein. Of wat te denken van de naadloze combinatie van Cohens bas met Shirinovs linkerhand in Dvash (Hebreeuws voor ‘honing’)? Magistraal!

Waarmee we geenszins het inventieve en subtiele Joey Baron-achtige slagwerk van de nog steeds erg jonge drumvirtuoos Roni Kaspi willen minimaliseren en wat een ruimte creëert dit drietal in al haar composities.

Elchin Shirinov, Avishai Cohen en Roni Kaspi @ Jazz Middelheim 2021 © Björn Comhaire

Hier en daar komen de Midden-Oosterse roots van Cohen terug naar de oppervlakte gedobberd zoals in het tegentijdse Joy of het vrij klassieke Chacha Rom. Interessant ook is het wat (be)vreemde(nde) en modulatieve honky-tonk piano effect in Below. Of het vrij visuele Shifting Sands waarin Cohen op boeiende wijze wegzakkende stukken duinen lijkt te verklanken.

Even reflecteert Cohen over het verleden in Hitragut, een bewerking van een oud Sefardisch volkslied, om daarna snel terug de 21ste eeuw in te duiken met Videogame dat bruist als een fris glas San Pellegrino. Eindigen doet Shifting Sands met het ingetogen Kinderblock, dat begint met een drie minuten durende solo-piano vooraleer Cohen het overneemt en Kaspi met zacht strelende borstels afscheid neemt van een heerlijk album.

Facebook

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More