Home ReviewsAlbum Reviews ASPHODEL WINE – Slowdance Macabre (Consouling Sounds)

ASPHODEL WINE – Slowdance Macabre (Consouling Sounds)

Grimmigheid en raakvlakken met duistere sferen zijn één van de voorwaarden om onder de vleugels van Consouling Sounds te komen. Asphodel Wine is een duo dat bestaat uit Sarah Pendleton (viool, zang en effecten), ex-lid van de uiteengevallen experimentele doom band SubRosa, en Zachary Livingston (gitaar, zang, drum en bas) van de extreme metal band Minsk. De muzikale werelden van beide Amerikaanse artiesten versmolten langzaam nadat hun respectievelijke bands werden uitgenodigd, om de Zweedse postmetal band Cult of Luna te ondersteunen tijdens hun tour langs de westkust van de Verenigde Staten.

Asphodel Wine levert op hun debuut Slowdance Macabre een intense brok muziek af met boodschappen over liefde, lust, trauma, woede en menselijk gedragingen. Deze plaat heeft helemaal niets met het extreme metal geweld van de reeds vermelde bands te maken. Sarah Pendleton en Zachary Livingston kozen voor een dynamische vorm van gotisch geïnspireerde folkrock waarbij de viool van Pendleton een belangrijke rol speelt. Livingston houdt zijn snarengepluk, op enkele riffjes en solo’s na, meestal akoestisch. De muziek bevat heel wat variatie waar bij de mooie en heldere vocale samenhang van het duo de nummers in een mysterieus geladen sfeertje dompelen.

Deze tweekoppige band zweet emotie waarbij de toegevoegde duistere klanken en effecten de songstructuren extra pit en inkleuring bezorgen. Pendleton weet haar viool in balans te houden met collega gitarist Livingston, die onder andere op Incorporeal wat ruiger (en ook welkom) gitaarwerk laat horen. De productie van deze release is glashelder en laat verschillende genre invloeden met gemak in de songs binnenglijden. Het Amerikaanse duo klinkt op Slowdance Macabre Europees (lees Scandinavisch) getint. De ijle en donkere vertellingen wasemen uit in een verteerbare en boeiende gotische folkrock plaat. Voer voor vleermuisjes die houden van Nick Cave, Mark Lanegan, Anna Von Hausswolf en Ulver. Een wijntje dat smaakt naar meer.