Home ReviewsAlbum Reviews ASHTRAY NAVIGATIONS / DEATH FACTORY – split (No Sides)

ASHTRAY NAVIGATIONS / DEATH FACTORY – split (No Sides)

by Patrick Bruneel

Ooit, in een ver verleden toen de kabouters nog ongedwongen mochten vogelen en schilderijen met naakte vrouwen onder tieners nauwelijks opzien baarden, bracht David Kozin (Chicago) op zijn label No Sides heel wat interessante platen uit.

Trumans Water, Malade De Souci, Cock E.S.P. en Exzoskeleton zijn maar enkele namen die in de beginjaren op zijn label werden uitgebracht. Experiment en beginnende bands een kans geven was steevast het opzet.

Na hier en daar een hiaat van enkele jaren of jaren waarin nauwelijks iets verscheen, stortte Kozin zich in 2022 weer helemaal op het uitbrengen van nieuwe muziek. Waar voorheen al eens een lp, cd of cd-r als formaat werd uitgekozen, zweert de man nu bij cassettes. Goedkoper om te maken en te verspreiden. Die prijs speelt zeker een rol bij experimentele muziek die sowieso slechts een beperkt publiek bereikt.

In die recente lichting zit onder meer deze cassette die wordt gedeeld door Death Factory (Chicago) en Ashtray Navigations (Leeds), twee bands die erom bekend staan zich van niets en niemand iets aan te trekken en die zich onledig houden met het maken van dwarse muziek.

Hier krijgen ze elk een kant van de cassette, waarop ze elk 1 lang uitgerekt nummer presenteren. Psychedelische rock met een paar hoeken af is zowat de meest toegankelijke omschrijving die we aan deze werkstukken kunnen geven. Ze zijn als een stel krautrockers die net iets teveel groenten rookten alvorens aan hun set te beginnen maar er toch in slagen om elk een indrukwekkend klanktapijt neer te zetten.

Beide projecten gaan al een heel eind mee maar blijven zichzelf vernieuwen. Phil Todd (Ashtray Navigations) blijft zweren bij maffe elektronica, terwijl Michael Krause (Death Factory, een verwijzing naar Throbbing Gristle) eerder het postindustrial genre aanhangt. Het zorgt in elk geval voor een wonderlijke cassette waar we meermaals met plezier naar hebben geluisterd.

BANDCAMP / FACEBOOK