Home ReviewsAlbum Reviews ARSON – Let’s Start A Fire (Nosebleed Records).

ARSON – Let’s Start A Fire (Nosebleed Records).

by Wouter De Sutter

Voor de schaarse Engels-onkundigen onder u: arson betekent zoveel als (moedwillige) brandstichting. De titel van de debuut ep – Let’s Start A Fire – van dit woest klinkende Gentse kwintet hoeft dan ook geen halve milliseconde te verbazen.

Een debuut – de band bestaat nog maar een half jaar – maar bleu zijn de groepsleden allerminst niet, want voorzien van een heden en/of een verleden in de luidruchtige metal/hardcore – formaties Atlas, Soul Grip en Anti Icon. Achter de micro: Jeroen Vranken van Atlas. Zoals bekend niet vies van een vuurtje meer of minder op het podium. The right man on the right place.

Ervaring zat dus en Arson vliegt er dan ook meteen keihard in. De band brengt een even afgemeten als melodiegevoelige mix van hardcore punk, heavy rock met metalaccenten. Opererend aan een snelheid die in de bebouwde kom een open sollicitatie inhoudt naar meer dan één speeding ticket. Pedal to the metal, vanaf de vliegende start die Empire heet tot het furieuze eind. Wild uitslaand, maar met een haast angstwekkende precisie uitgevoerd, tot vijf maal toe.

Alles DIY-wise opgenomen in het repetitiekot, enkel voor de drumpartijen werd een studio (Much Luv) opgezocht. Goedkoop of krakkemikkig klinkt het eindresultaat geenszins, hell no. Op plaat klinkt het alvast perfect, maar deze energieke bende komt waarschijnlijk live nog het best tot zijn recht. Arson maakt binnenkort alvast zijn festivaldebuut op het hoofdpodium van JERA on air in Ysselsteyn, Nederland (28-30/06). Ook op de affiche: NOFX, Sick Of It All en No Fun At All naast een dubbeldekkerbus-lading aan andere bands.