Binnen de intussen honderden tracks die dagelijks in ambient en neoklassiek worden uitgebracht, kan je maar beter een boeiend geluid voorleggen. Dat doet Siren zeker, de alweer elfde soloplaat van de Amerikaans-Iraanse Aria Rostami.
Lichter dan zijn werk met Daniel Blomqvist op ondermeer Dark Entries en Glacial Movements, keert Rostami hier het principe om dat Eno aan ambient verbond.
Oorspronkelijk bedoeld om op te gaan in de leefomgeving, kan die leefomgeving dan namelijk net zo goed opgaan in de muziek. Rostami trok zich daarom ook niet terug in een idyllische omgeving, maar leidt je heel eenvoudig mee door de keuken, de home studio, een park in Brooklyn, of op pendeltochten door de stad.
Stemmige toetsen glijden met Cold Stream binnen op een aanzwellende Blofeld, The Recent Past legt de Tascam op het trottoir op weg naar de Noguchi Gallery, z’n werkplek in Queens, New York. Ook de bedachtzame toetsen in Dust, gelardeerd met een eb en vloed aan synthgolven en ruisend stadsloof, vonden een gespreid bed bij Dronarivm. Gecureerd door de Poolse Pleq (ooit actief op U-Cover) verbindt dat label al elf jaar neoklassiek aan ambient.
Gruizige drones in het regenachtige In The Flood zuigen je de wereld in van een buiige Tim Hecker. Landscape opent het raam van de homestudio en deelt een stemmig Yamaha klavier met parkvogels in de buurt. Met een winderig Today and Tomorrow wordt een punt gezet achter een widescope ambient plaat die ook liefhebbers van bijvoorbeeld Chihei Hatakeyama (Mirror), Janek Schaefer (Unfolding Luxury Beyond the City of Dreams) en Richard Chartier zal prikkelen.
Dronarivm: Facebook
Aria Rostami: Website