Home ReviewsAlbum Reviews ANNA RUNE – The Secret

ANNA RUNE – The Secret

Anna Rune (in het echte leven Anna De Volder) is de dochter van een altviolist en een fluitiste die over heel de wereld tourden. Zo groeide ze op in een klassiek nest. Tijdens haar laatste piano concours realiseerde ze zich dat haar passie lag in het creëren en uitvoeren van haar eigen muziek. Ze studeerde jazz zang aan het KASK in Gent en studeerde af in het conservatorium van Rotterdam. In 2015 won deze Sint-Niklase singer-songwriter De Beste Singer-Songwriter van Nederland en werd ze door 3FM uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. In 2018 bracht ze haar debuutplaat Residue & Lovers uit waarmee ze plaatsjes veroverde op Sziget, Pinkpop, Songbird en North Sea Jazz.

© Anna Rune

Nu is Rune klaar voor haar volgende stap. Op de nieuwe ep The Secret legt ze al haar geheimen bloot, zowel muzikaal als via gesproken woord. Ze schreef de songs als ode aan mensen die van monumentale waarde waren in haar leven, tijdens Anna’s strijd voor het herstel van haar mentale gezondheid. Ze leverde vier jaar in het geheim een strijd met een eetstoornis. Het is dan ook zeer gepast dat deze ep verschijnt tijdens de 10-daagse van de Geestelijke Gezondheid.

Muzikaal flirt Anna op dit album met duistere triphop, neoklassiek, r&b en elektronica. Ze haalt alles uit de kast om emoties en herinneringen en relaties tastbaar te maken. Haar inspiratie ging de singer-songwriter halen bij de romantische-pop van Regina Spektor, Sylvan Esso en Laura Mvula.

In het titelnummer zingt Rune over haar eetstoornis vanuit het standpunt van een wild dier dat opgesloten zat in haar hoofd en dat zijn weg naar buiten wil klauwen. Het is een intens mooie song met warme soundscapes die haar warme stem mooi aanvullen. Met Stereopticion slaat Anna een andere weg in met enkel een akoestische gitaar en af en toe wat piano klanken en subtiele percussie. Het nummer heeft een r&b vibe en gaat over een vriendschap waarin je 100 procent jezelf kan zijn.

Saint-Francis schreef Anna voor de persoon die de voorbije twee jaar een soort beschermheilige was voor haar. Het nummer begint vrij ingetogen totdat de stuwende drums invallen. Ze zingt de tekst over eigenliefde als een soort mantra die je meesleurt in haar wereld. Milk Tornado sluit de ep af op een zeemzoete manier. Anna schreef het tien dagen nadat ze haar vriend ontmoette, haar meest romantische en melige gebaar ooit. Het is een zweverige track met een funky inslag die het nummer opwindend houdt tot het einde.

Deze ep maakt deel uit van Anna Rune’s tweede album dat er in het voorjaar van 2022 aankomt en de titel For Monumental People zal dragen. Deze vier songs maken indruk door hun intensiteit, afwisseling en wondermooie arrangementen. The Secret is zeker een mooi en effectief medicijn voor het herstel van Anna’s gezondheid waar andere mensen ook veel aan zullen hebben.