Home ReviewsAlbum Reviews ANDREW TASSELMYER – Music for Nonexistent Films (Somewherecold Records)

ANDREW TASSELMYER – Music for Nonexistent Films (Somewherecold Records)

De Amerikaanse ambientartiest Andrew Tasselmyer gebruikte foto’s als inspiratie voor zijn sonische impressies op Music for Nonexistent Films. Naast zijn solowerk en samenwerkingsprojecten is deze bezige bij nog lid van het ambient trio Hotel Neon, Grey Acres (ambient-drone), het ambient-postrock project The Sound of Rescue en het meer experimentele Mordançage.

Tasselmyer tovert met zijn mijmerende piano aanslagen en soezende ambientsoundscapes, een wolk van imaginaire geluidsillustraties. De muziek uit een lichte desolate sfeer waarbij een minimum aan dystopische rimpelingen te voorschijn komen. Music for Nonexistent Films bevat zowel geruststellende als iets duister getinte elektronische klanken. Het album valt op door de subtiele afwerking van de kleurrijke en uitgebalanceerde klankstructuren waarbij ook samples en veldopnames gebruikt werden.

De bezielende afbeeldingen (die met de toegestuurde digitale promo jammer genoeg niet bijgevoegd waren) zijn gefotografeerd op onontgonnen en anonieme plekken van de stad Philadelphia (Pennsylvania) waar Tasselmyer op dit ogenblik woont. Music for Nonexistent Films zal ongetwijfeld de luisteraar meesleuren naar een stedelijk en fantasierijk gebied van ambientsferen. Dit album bestaat voor het grote deel geïmproviseerd materiaal dat de liefhebbers van het genre (en daarbuiten) helemaal niet zal teleurstellen.

Facebook