Home ReviewsAlbum Reviews AND VOID – And Void (Distortion Productions)

AND VOID – And Void (Distortion Productions)

Producent Scott Fox (iVardensphere, This Morn ‘Omina), zangeres Mari Kattman (Helix, Mari and the Ghost) en Belgische producer Mika Goedrijk (This Morn’ Omina) laten samen als And Void een stroom aan elektronica in orkestrale arrangementen en een downtempo, ambient triphopsound horen, op hun gezamenlijke zelfgetitelde debuutalbum.

Perchance To Dream laat theatraliteit stralen met indrukwekkende drums en imponerende synthlijnen. Gezongen adem blaast openheid in deze knappe instrumentale introtrack. Natuurlijk aanvoelende rimboeritmes en pianotoetsen in Unsung drukken de hartslagen vol duisternis, terwijl Kattmans stem traag en verleidelijk uitdaagt. Dat doet ze evenzeer in October Lullaby, terwijl de instrumenten onwereldse pracht kreunen.

Snerpend dringen scifisounds binnen, terwijl de dreiging toeneemt in La Condition Humaine. Het contrast met hemels gezang dat af en toe opduikt wordt grootser gemaakt wanneer we ook Jamie Blacker (ESA) aan het werk horen. Een track die heel wat Faithless-kenmerken heeft.

Midnight Black (feat. Andy Deane) zweeft in een mystiek donkere mist. Jazzy ritmes, spoken words en de melancholische zang van Andy Deane (Bella Morte, The Rain Within) maakt dit een bijzonder duister nummer, waar Mari Kattmans stem elegant tussen weeft. Maar het toppunt van haar elegantie horen we in Eclipse Phase Overture waarin ze haar klassieke stem laat horen. Hoe sterk deze ook is, ze lijkt in het niets te verdwijnen wanneer de track losbarst met diepe drumslagen en een intens knap ritmespel, dat verzacht wordt door gothische synths. Een groots nummer!

Triggerend klinkt Ideal Prey, dat vol bevreemdende ritmes en spanning uitdagend en speels klinkt. Eenzelfde speelsheid horen we in Sunward, een track die steeds voller loopt met het geluid van strijkers, blazers en gezang. De ijlheid wordt gebroken in The Sparrow Tree, waarbij folkritmes en -instrumenten het rituele van de bonkende ritmeslagen benadrukken. Met een titel als Little Death afsluiten, kan alleen maar goed klinken. Met noisy sounds en bioritmische klemtonen worden we in het einde van deze verleidelijke tocht meegezogen. Het is er warm, onaards, duister en het proeft zoet.

De internationale samenwerking And Void klinkt majestueus adembenemend. Een album om naar op te kijken als je van rituele ambient met een portie duistere mystiek houdt.

Bandcamp / Facebook