Wanneer de postbode ons aangenaam verrast – en neen, hij belde geen twee keer aan – kijken we tweewerf over onze schouder terug in de tijd. And Also The Trees bracht namelijk vorig jaar een re-release van hun debuutalbum uit.
De oorspronkelijke release van het album vond onderdak bij het Engelse platenlabel Reflex, in februari 1984. Een tijdperk waar menigeen tegenwoordig vol nostalgie op terugblikt. Met recht en reden, want een weelde aan postpunk zag toen het daglicht. Toen scheen het nog. Hoewel John Terra drie jaar voordien al het tegengestelde beweerde.
Het eerst album werd pas opgenomen in september 1983, niettegenstaande de prille geluiden die de band reeds sinds 1979 rondstrooide. Het werd geproducet door Lol Tolhurst van The Cure. Dertig minuten donkerte. De teksten, van de hand van zanger Simon H. Jones, lieten zich inspireren door de roman Time Must Have A Stop van Aldous Huxley, waaruit trefwoorden gehaald werden, die tot een nieuw geheel werden verweven.
De A-kant van de oorspronkelijke plaat start met So This Is Silence, gedragen op dreigende tonen vol teenage angst. Een sfeer die ook de volgende drie songs (Talk Without Words, Midnight Garden en The Tease The Tear) combineren met melodieuze postpunk. De eveneens vier song tellende B-kant opent met Impulse Of Man, waarin een snijdende gitaar vet knipoogt naar Siouxsie en haar Banshees. Shrine – een postpunk ballade – en Twilight Pool – waarin keyboard en sampler nadrukkelijk aanwezig zijn – volgen. Out Of The Moving Lives Of Circles legt de plaat neer op een zacht dekentje.
Deze geremasterde heruitgave heeft echter nog meer te bieden. Allereerst volgt de zachtaardige donkerte van debuutsingle Shantell uit 1983, aangevuld met het uptempo B-kantje Wallpaper Dying. Ook de tweede single krijgt een plek op deze schijf. Zowel The Secret Sea – een bijna gezapig poppy nummer – als het gesproken There Were No Bounds, komen van de A-kant van de 12” release, anno 1984.
Met de toevoeging van het prille muzikale visitekaartje From Under The Hill uit 1982 wordt deze re-release helemaal een interessant tijdsdocument, aangezien de 6 songs tellende ep integraal op het debuutalbum te vinden is. Dat zorgt voor een mooi, vergelijkend beeld van de evolutie van het geluid van de band én van de productionele toevoegingen.
Timewarp: toen The Cure op zoek ging naar bands om in hun voorprogramma te spelen, stuurde het viertal van And Also The Trees een demo-cassette op, waardoor de band al gauw door hen op sleeptouw genomen werd. Begin jaren 80 speelden ze tijdens drie tournees het voorprogramma van de geneeskrachtige postpunkband. Dat resulteerde niet alleen in een productie van het debuutalbum door Lol Tolhurst, want twee jaar voordien al producete Robert Smith het mini-album From Under The Hill. De toevoeging van keyboards en het gebruik van een sampler op het debuutalbum zorgt voor een klaarder, soms ook zachter geluid. De originele versies van het mini-album klinken scherper, snediger en rauwer.
Het eindverdict: een absoluut hebbeding voor iedere fan van de donkerte die in het zog van de punkbeweging het leven zag. Zuurstof voor de muzikale geest.