Home ReviewsAlbum Reviews ANANTAKARA – Monumentum Lapses (Wool-E Discs).

ANANTAKARA – Monumentum Lapses (Wool-E Discs).

Philippe Wauman noemt zichzelf een geluidskaligraaf. Onder de naam Anantakara produceert de uit Louvain-La-Neuve afkomstige artiest sonische structuren met veel afwisseling en inhoud. Deze release werd al op de cassette store day uitgebracht in 2013. De digitale versie zag in 2018 het licht. De keizer van Wool-E-Discs besloot dan maar om deze interessante uitgave nog eens op cd uit te brengen. Philip Wauman is trouwens ook lid van het avontuurlijke elektronische trio Aerodyn.

Monumentum Lapses serveert een reis doorheen elektro-akoestische gebieden. De acht tracks zijn observaties van het zo gehaaste leven die een betekenis proberen te geven aan tegenslagen en geneugten. De bronnen die aangeboord werden om deze zielenroersels tot inspirerende klanken te kneden liggen wijd verspreid. De wortels van de Anantakara-boom reiken diep.

Zachte downtempo-ritmes versieren de elektronische golven van ambient en new age geluiden. Het getokkel van gitaar en piano zorgen voor een etnische sfeer. De patronen van de tracks werden doordacht verweven en brengen rustige en droomachtige geluidssferen. De muziek heeft een mystiek randje met innerlijk diepgang. Zelfs een koperen jazz tune sluipt de elektronische resonanties binnen zonder het evenwicht te verstoren.

Monumentum Lapses verveelt nooit. De kleurrijke combinaties van sferen die deze elektronisch muziek bevatten zijn ruim, doordacht en subtiel. Anantakara bewandelt haar pad met een originele en intelligente aanpak. De luisteraar wordt vastgegrepen aan een wereld met zalige elektronische kunst van Belgische makelij. Een release met Kairotische ogenblikken.