Sinds 2003 promoot Amsterdammer Ir. Vendermeulen de muziek uit de jaren ’50, ’60 en beginjaren van de jaren ’70. Bandjes van toen en ook bandjes van nu die schatplichtig zijn aan de geluiden uit die tijd, dat is de dada ven deze jongeheer, die ook dj is en zowel de saxofoon als de theremin bespeelt. Hij runt daarnaast het singles label Tardam en een boekingsagentschap. Een heel bezig baasje.
Maandelijks een feest onder de noemer Amsterdam Beatclub, op diverse locaties, is ondertussen zijn meest bekende handelsmerk geworden. Burlesque, gogodansers en anders sideshows zijn onlosmakelijk verbonden met de bandjes die hij boekt.
Zo nu en dan komt er een verzamelaar uit met een keur aan hedendaagse groepjes die geïnspireerd muziek maken zoals hun helden zoveel decennia geleden dat al deden.
Ter gelegenheid van het twintigjarige bestaan van de feesten is er nu een derde volume. Een goed gevulde dubbelaar is het geworden, waar diverse stijlen aan muziek vallen te beluisteren waarvan sommige makers ondertussen al enige naam maakten.
Bebo & The Goodtime Boys brengen het weinig aan de verbeelding overlatende Mari Y Juania en maken er meteen een feestje van. Dat is wat het album kenmerkt: een feestje bouwen, is het nu met surf, rockabilly, Franstalige yé-yé, rootsrock, spacerock (Les Robots) of garagepunk (The Mocks).
Tot het bekendste deelnemersveld behoren Fleur, Messer Chups, T-99, The Skepticals, The Jackets en de alom aan een hype onderhevige The Courettes.
De taal is in deze niet alleen maar Engels. Er passeren net zo goed liedjes die het in het Frans, het Spaans en zelfs het Nederlands worden gezongen. Als het maar als beat klinkt in al zijn variëteiten. De diversiteit qua taal en genres maakt deze dubbelaar tot een leuke nostalgische trip met muziek gemaakt door soms piepjonge gastjes van nu. Of hoe muziek doorheen decennia toch impact kan blijven hebben.