Al jaren is het Brusselse EXAG’-label het huis van vertrouwen voor muzikale acts die wegens variatie niet in één hokje te plaatsen zijn. Denk aan La Jungle, Leopard Skull, Phoenician Drive of Milk TV. Mogen dit mooie rijtje vervoegen: het Brusselse Why The Eye.
Een kwartet dat iets met maskers heeft. Je zou het kunnen linken aan hun liefde voor The Residents, toch ligt de oorsprong ervan elders. De band werd opgericht in 2013 (ja, al zo lang geleden!) en het was de bedoeling om toen op te treden op het Carnaval Sauvage in de Marollen. Met prins carnaval heeft het niets te maken, wel gaat dit terug naar de Slag om de Marollen in 1969 waarbij de wijk met vernietiging bedreigd werd door de toenmalige uitbreiding van het Justitiepaleis! De Marolliens begonnen een strijd tegen de verschillende ministeries en revolteerden met maskers.
Zo dat weet je ook weer, en ook het feit dat het optreden van Why The Eye nooit plaatsvond. Wel was de band toen geboren.
In 2017 kwam hun debuut uit en kon je ze hen geregeld in de underground zien opduiken zoals in Magasin 4, Ateliers Claus en de Rockerill, maar ook op buitenlandse festivals. Je kan hen wel beschuldigen van een luie kont – Inspirex is hun tweede plaat – maar niet als het erop aan komt om met een origineel geluid voor de dag te komen. Alle songs blinken immers niet alleen uit door hun originaliteit – en zijn bijgevolg niet te klasseren – maar alles wordt ook nog eens gespeeld op zelfgemaakte instrumenten.
Een plaat die zo goed als volledig live is opgenomen, en volgens oprichter Damien Magnette gebouwd is op pure energie met een chaotische kant met veel gelaagdheid en overdubs. Zelf sommen ze naast The Residents, ook Snapped Ankles, Société Étrange, Kokoko!, Autechre of Boards Of Canada op als voornaamste invloeden. Daarmee weet je wat te verwachten.
Elektronische spielerei die je aan het dansen brengt, maar iedere Tomorrowland-bezoeker wellicht aan het kotsen. Ook een verdienste! Punk verpakt in elektronica. Mark Stewart And The Maffia, en bij uitbreiding The Pop Group, is nooit veraf. Muziek die revolteert zonder dat je daar het afgezaagde leren vestje met het anarchie-teken voor boven moet halen?
Rijk zullen deze Brusselaars er niet van worden, maar iets zegt ons dat dit ook niet op hun bucket list staat. Dansmuziek voor chaoten die met elke luisterbeurt meer van zich laat horen. Probeer eens iets anders, zoals de goed georkestreerde chaos van Why The Eye bijvoorbeeld.