Home ReviewsAlbum Reviews (W) – plusminus

(W) – plusminus

by Stefan Schemmann

Het zou toeval kunnen zijn. En geen teken aan de wand. Zomaar dingen die gebeuren. Of juist niet niks aan de hand.

We zijn al bij het derde nummer van de nieuwe ep van (W). Het heet Het zou toeval kunnen zijn. Hij (W tussen hakjes)legt ons uit wat het betekent om verhalen op te schrijven en te vertellen. We laten veel aan het toeval over. De bekende Nederlandse auteur Herman Koch zegt ook dat als hij aan een nieuw boek begint, hij vaak niet weet wat er in het tweede hoofdstuk zal gebeuren. Het kan toeval zijn.

Maar we weten waar Wilg en Roos over gaat. Het gaat over liefde. En over het feit dat (W) eerst Nick Cave op de radio hoort en later de Fine Young Cannibals. We zouden nu kunnen speculeren welk radiostation dat zou kunnen zijn. Maar belangrijker is de dame van het hart die hier bezongen wordt. Over de stilte die ontstond toen hun ogen elkaar ontmoetten. Mooi.
De muziek is gitaarpop zoals die eind jaren tachtig vaak werd gedraaid. Elvis Costello, Go-Betweens, Morrissey konden het heel goed. In de jaren negentig speelden Belle & Sebastian ook sfeervolle gitaarliedjes. Wilg en Roos gaat ook die kant op.

Met Hier en daar feat. Coyote bewegen we langzaam op de walsbeat. Het is een duet, man met vrouw, en we moeten weer denken aan Nick Cave met Kylie Minogue. Maar gelukkig overleeft Coyote dit nummer. Het gaat over de druk die we onszelf opleggen om tegelijk hier te staan maar ook om daar te komen. Coyote’s stem doet een beetje denken aan Hope Sandoval. De vrouw met wie we in de jaren negentig allemaal spontaan wilden trouwen vanwege haar stem. Ook het duet van (W) met Coyote raakt het hart.

Lied in a majeur is al wat ouder. Hier gaat het verder in 6/8 ritme. De stilstand van de coronatijd is hierin terug te vinden, maar het lied is ook te horen op elke dag dat je binnen moet blijven omdat het buiten slecht weer is.

“Het was fijn. Maar het is niet meer wat ik nodig heb.” (W) eindigt deze ep met deze gesproken, niet gezongen, woorden in Tijd en boterhammen. Met de eerste zin heeft hij gelijk. Niet met de tweede. Tenminste wat ons betreft. Want de ep Plusminus is precies wat we nodig hebben. Je zult het merken.

FACEBOOK / WEBSITE