Home ReviewsAlbum Reviews VENTUS – Parts Of Us

VENTUS – Parts Of Us

Ventus begon vijf jaar geleden als een duo dat breekbare akoestische nummers bracht. Ondertussen is de band uitgegroeid toen een vijfkoppige indie-/dreampopband. Hun instrumentarium en bijhorende setje klanken is serieus uitgebreid met een flinke lading synths, stevige gitaarriffs en solo’s en een drum die in de duo opstelling niet te vinden was. Je kan het ‘oude’ Ventus dan ook op geen enkele manier nog vergelijken met het nieuwe. Parts Of Us vormt eigenlijk een nieuw begin.

© Ventus

De catchy singles Gloria, Island en Fire die het album aankondigden, konden ons al moeiteloos overtuigen, nu was het afwachten of de andere songs op de plaat even overtuigend klonken.

De langspeler opent met een korte, sfeervolle intro waarin de twee stemmen in duel gaan met de synths. Een straf begin! Comfortzone is een speelse popsong waarin de prachtige stemmen opnieuw, samen en apart, voor magie zorgen. De vrolijke arrangementen maken het nummer af. Eigenlijk zou ook dit een perfecte single zijn. Dan volgt Along The Journey waarvan we eerst dachten dat het een ballade zou worden maar dat na een tijdje veranderd in een vrolijke, frisse popsong.

Die ballade krijgen we dan toch en heet Mystic. We horen twee zoete stemmen ondersteund door piano terwijl de bas, drums en gitaar het geheel subtiel aanvullen. Hier en daar klinkt het wat zeemzoeterig en naar het einde bouwt het nummer op naar een powerballad. Het moet van jaren 80 geleden zijn dat we nog zo iets bombastisch te horen kregen. Het aanstekelijke Parts Of Us sluit het album heel sterk af.

Ventus gaat op dit album volledig voor een toegankelijke popsound waarin de gitaar af en toe wat vuur probeert te brengen. Er is veel werk gestoken in de opbouw van de nummers en de arrangementen. Het resultaat zijn stuk voor stuk top songs. Alleen klinken die af en toe wat voorspelbaar en soms net iets te bombastisch voor onze smaak, dat is zeker het geval bij Mystic. We horen echter vooral dat er heel wat talent huist in Ventus.

FACEBOOKINSTAGRAM