Home ReviewsAlbum Reviews VARIOUS ARTISTS – Antler Records Early Years Vol. 2 (Antler Records/Walhalla Records/Cluster Park)

VARIOUS ARTISTS – Antler Records Early Years Vol. 2 (Antler Records/Walhalla Records/Cluster Park)

Met de eerst Antler Records-verzamelaar wist het gereïncarneerde label met veel succes te tonen dat ze heel wat straf werk hebben uitgebracht van Belgisch onbekend en bekend talent. Het is dan ook logisch dat Roland Beelen nog eens in zijn schatkist dook om een tweede verzamelaar uit te brengen die ook deze keer weer is samengesteld door Lieven De Ridder van Walhalla Records.

© Antler Records

Op deze tweede gelimiteerde vinyl krijgen we The Scabs zoals niet veel mensen ze kennen. Is This Life dateert van 1981 en stond origineel op de No Big Buisness-verzamelaar en laat de hoekige postpunkkant van de band horen, die zeker de moeite waard is. We blijven in 1981 met Nacht Und Nebel met de single Arabian Town waar Patrick Nebel zijn tekst declameert op bas en drums en ver afwijkt van de elektropop waar ze bekend zijn mee geworden.

Dan gaan we naar de begin jaren van Arbeid Adelt! met het aanstekelijk Pro Vita om daarna verder te gaan met de klassiekers The Art Of War van Siglo XX en Factory Walk van The Neon Judgement. De Brusselse Jean-Marc Lederman werkte samen met onder andere Fad Gadget, The The en Front 242 maar had/heeft ook zijn eigen projecten zoals The Weathermen en Kid Montana. Van het laatste project staat op deze plaat de debuutsingle Armoured Car die wel sterk in de buurt komt van de Telex-sound.

Op kant-B van deze vinyl vinden we Men 2nd met de funky debuutsingle A Trasition waarop te horen is dat deze Leuvense band echt wel ondergewaardeerd is. 1000 Ohm is best bekend van hun debuutsingle A.G.N.E.S. Maar op deze verzamelaar staat de b-kant van het tweede single, The Station Hall, wat een typisch 80’s synthpopnummer is. Tank Of Danzig is de enige internationale naam op deze plaat. Van deze Duitse band bracht Antler de tweede langspeler Don’t Stop The Music uit waarvan op deze compilatie Tank Hymn staat die ons doet denken aan Pigbag (je weet wel van Papa’s Got A Brand New Pigbag…).

Rudolf Hecke kennen sommigen van Pop In Wonderland of van zijn solowerk maar de man begon zijn muzikale carrière bij de postpunkband Company Of State. De band bracht een album, een mini-ep en een paar 12”’s uit. Op deze plaat staat hun versie van The Velvet Underground-klassieker Venus In Furs waar Hecke en Paul Taes iets bijzonder mee hebben gedaan. Dan is het nog eens tijd voor een klassieker: We horen ook Hiroshima Mon Amour, van de ep Hum And Haw, van Poesie Noire, die ze van ons ook gerust eens terug mogen uitbrengen, net zoals het andere werk van Jo Casters en co. A Split Second mag onrechtstreeks gelinkt worden aan new beat maar dit Gentse duo heeft toch een paar straffe EBM-klassiekers achter zijn naam staan ook, zoals Colonial Discharge, dat deze Volume 2 afsluit.

We weten dat Antler binnenkort de live-opnames uitbrengt van het afscheidsconcert van De Brassers van dit jaar, maar we hopen dat er nog meer verzamelaars verschijnen met pareltjes van dit label. In elk geval is – net zoals volume 1 – deze 2 een must in jouw verzameling.

FacebookBandcamp