Home ReviewsAlbum Reviews TRANSFER TO GRAHAM – S/T (Eigen Beheer)

TRANSFER TO GRAHAM – S/T (Eigen Beheer)

In 2015 debuteerde gitarist Lukas Coussement onder zijn muzikale alter ego Transfer To Graham. Hij deed dat met de ep One Minute Songs waarop vijf instrumentale songs staan die elk 1 minuut duren. Op die ep hoorden we al dat Coussement veel in zijn mars had maar dat de arrangementen niet echt waren uitgewerkt. Voor zijn debuutalbum nam Lukas genoeg tijd om de songs helemaal uit te werkten en ideeën op te doen. Hij trok door Buenos Aires om daar inspiratie te vinden. Eens terug begon hij nummers te schrijven en op te nemen met drummer Alfredo Bravo (Flying Horseman) in de Poolside Studio met producer Xavier Declerq (Noémie Wolfs, Buurman, Sleeper’ Reign…).

© Transfer To Graham

Coussement had het album in geen betere periode kunnen uitbrengen. Alle songs ademen de zomer uit, het is ook meer een soundtrack voor een “lazy day in the sun”. Terwijl Lukas warme tonen uit zijn gitaar haalt, vult Bravo de songs op subtiele sobere manier aan met zijn drums. De nummers vragen ook niet om meer. Het is wel een verbetering tegenover de drumcomputerklanken van de debuutep. Deze songs hebben gewoon een warme drum nodig.

Muzikaal beweegt Transfer To Graham zich ergens tussen de lyrische stukken van Pat Metheny en de variatie van Khuangbin. Het is de perfecte muziek om op te dagdromen in een hangmat. Geen easy listening lounge trouwens, maar muziek met inhoud en veel afwisseling.

Lukas Coussement mag best tevreden zijn met deze overtuigende debuutplaat vol prachtige, dromerige tracks. Het album is verkrijgbaar op vinyl via deze link.