Home ReviewsAlbum Reviews TORIA & THE INCONSISTENTS – The Demo Tapes (Seja records)

TORIA & THE INCONSISTENTS – The Demo Tapes (Seja records)

Toria & The Inconsistents is een nieuw samengesteld duo, dat die plek creëert waar poëzie en post-punk elkaar ontmoeten.

Toria Garbutt is een spoken word-artieste, ook wel bekend als ‘punkdichter’ uit Knottingley (UK), een voormalig mijnstadje in West Yorkshire. Het dagelijkse leven wordt door Toria met haarscherpe precisie onderzocht. Rauw en ongepolijst, puur, eerlijk en zonder franjes. Ze gaf twee dichtbundels uit, toert regelmatig met Dr. John Cooper Clarke, en treedt daarnaast veelal solo op. Ze brengt haar poëzie regelmatig als gast op BBC Radio 6 Music en BBC Radio 4.

Barry Snaith is een Brits schrijver, geluidscomponist, gitarist en producer uit Manchester en heeft al een mooi gevulde muzikale rugzak. Zo maakte hij opnames op met Chrissie Hynde, toerde met de Ramones en kennen we hem ook van andere projecten als  The Inconsistent Jukebox, M1NK en van de soundscapes gemaakt voor verschillende kunstprojecten zoals ‘Methodology Volume 1’.

Samen laten ze hun eerste ‘bewuste postpunkpoëzie’ horen met The Demo Tapes. De drie nummers op deze single-editie werden zo gedoopt, omdat het gaat om hun allereerste impressies, die nog in een ruwe en ongepolijste staat verkeren. En eigenlijk is dat een geluid dat helemaal past bij hun stijl. Liedjes zonder compromis.

Grimmig gitaarwerk opent Hot Plastic Moon, met een hoog rock-‘n-roll-gehalte. Overstuur(d), met drums die de woorden ritmisch ondersteunen, terwijl Toria haar ritme volledig eigenzinnig volgt.

Waarom zou je veel energie steken in ademen, als je dat ook ’s nachts kan doen? Want je hoort zoveel andere dingen te doen overdag… en je tegen het eind van die dag ‘de boeken op je hoofd nog steeds perfect in balans houdt’. Nights Are For Breathing laat een moderne postpunksound horen die scheurt, schuurt en kraakt, terwijl Toria Garbutt de rauwe realiteit daar als een zalfje tegenaan smeert.

B.F.O. Stallion, waarbij B.F.O. staat voor ‘Big.Fuck.Of.’ naar die geliefde die haar verwachtingen niet inlost, want ‘die schoenen waren te groot voor hem om te kunnen vullen’. Ironie in de mooiste woorden gegoten, klinkt hier erg bevrijdend en ontspannend, met de consistent zwoele tonen van Snaith. En haar stem… wel een Joni Mitchel of Patti Smith kunnen misschien wel tippen aan deze lady Garbutt! Hemels en rauw tegelijk…

Krachtig, toegankelijk en intelligent… postpunk op zijn best. Poëzie op zijn mooist….! Deze moét je gaan ontdekken!

The Demo Tapes digitaal en op transparant rode 7” vinyl verschenen bij het Nederlandse label Seja Records.

Toria Garbutt / Barry Snaith / Seja Records