Home ReviewsAlbum Reviews THE MAN UP NORTH – S/T

THE MAN UP NORTH – S/T

The Man Up North bestaat al sinds 2009 maar bracht pas in 2018 hun debuutsingle uit. Eerst maakte de Leuvense band stevige powerrock en -noise, de Studio Brussel-redactie bekroonde hen zelfs tot vi.be On Air. Ze belandden in de finale van Rockvonk en namen deel aan Humo’s Rock Rally. Na deze stevige start werd het echter heel stil. Er waren wat wissels in de line-up en er werd gezocht naar een eigen geluid. De single Transform liet dan ook een andere sound horen dan in de beginjaren. De single klonk donkerder en door het gebruik van sfeervolle synths ging The Man Up North dieper dan ooit tevoren.

© The Man Up North

Na vijf jaar stilte is de band er nu terug en dan nog wel met een debuutplaat!

Het album werd ingeblikt met Reinhard Vanbergen (Rheinzand, Das Pop…) achter de knoppen. Hij vulde de nummers ook aan met het geluid van de pedal steel gitaar en viool. Daarnaast kreeg de band het gezelschap van Charlotte Caluwaerts, Chalotte Marsan, Kapinga Gysel, Eva-Tshiela Gyle en Dominique Dauwe die de backings verzorgden. Het resultaat is een langspeler met dertien straffe tracks die gebouwd zijn rond dezelfde donkere vibe als op de debuutsingle en die gedragen worden door een flinke dosis energie en power.

Anno 2023 staat The Man Up North ver van de band die ze waren toen ze begonnen. De nummers op de langspeler klinken een stuk subtieler met warme arrangementen en de donkere, emotionele zang van Jochen Theys. Hun geluid klinkt als een combinatie van The National en Interpol met een vleugje Depeche Mode.

14 jaar na de start van The Man Up North debuteren met zo’n straffe debuutplaat, was het wachten meer dan waard. Deze langspeler heeft internationale allure en is zeker nu al een van de strafste platen van 2023.

Momenteel is het album enkel digitaal te verkrijgen maar het vinyl is onderweg.

Op 9 juni stelt The Man Up North deze straffe schijf voor in Het Depot In Leuven.