Home ReviewsAlbum Reviews SHEIKHS SHIKHATS & B’NET CHAABI – S/T (Zephyrus Records)

SHEIKHS SHIKHATS & B’NET CHAABI – S/T (Zephyrus Records)

Laila Amezian is een Belgisch/Marrokaanse zangeres die zong in verschillende folk- en wereldmuziekbands. Met Sheikshs Shikhats & B’Net Chaabi brengt ze samen met een XL-ensemble onder leiding van Laurent Blondiau (Brussels Jazz Orchestra, Aka Moon, Magik Malik Orchestra…) een hulde aan de shikhats en ghanayats (zangeressen die in het 19de-eeuwse Marokko via populaire muziek streden voor vrijheid van meningsuiting). Geïnspireerd door traditionele Chaabi-muziek brengt het ensemble een origineel repertoire met een opzwepende mix van jazz, urban, etno en populaire Marokkaanse liederen.

© Sheiksh Shikhats & B’Net Chaabi

Voor deze composities kon Amezian rekenen op zanger/componist Oliver Thomas (Tomasenko) die een verrassende toets gaf aan de stemmen door ze een nieuwe eigentijdse dimensie te geven. Ook de zangeressen/percussionisten van B’Net Chaabi, leden van het Mâäk-collectief (Michel Massot en Greégoire Tirtaux), tromboniste Nabou Claerhout (Nabou, Wannes In Jazz,…), trompettiste Pauline Leblond (Flat Earth Society…) en saxofonist Toine Thys (Guru.Farm, Dervish…) werkten mee aan de plaat, zodat er in totaal achttien muzikanten bij betrokken waren.

We krijgen een knappe, indrukwekkende smeltkroes van jazz en Marokkaanse-vibes die perfect werkt. Het traditionele chaabi-repertoire (de klaagzang met ritmes die trance oproepen door het gebruik van herhaling) is de rode draad doorheen de composities. Door de jazzy aanpak klinkt alles erg fris, eigentijds en heel aanstekelijk. De composities gaan eigenlijk over de muzikale grenzen over waardoor het kleurrijke gezelschap een eigen genre creëert.

Dat alle muzikanten die hier aan meewerkten een zeer diverse muzikale achtergrond hebben, zorgt ervoor dat Sheikhs Shikhats & B’Net Chaabi een unieke samenwerking is geworden waarin ze elkaar perfect aanvullen en zo iets unieks afleveren. Op plaat klinkt dit overweldigend en gedreven, maar we zijn er zeker dat live dit nog intenser zal binnenkomen.

Sheikhs Shikhats & B’net Chaabi stellen het album voor op:

08/03 – 30CC – Leuven
11/03 – CC Sint-Niklaas