Home ReviewsAlbum Reviews SENJA SARGEANT – S/T (Ruby Records)

SENJA SARGEANT – S/T (Ruby Records)

Senja Sargeant groeide op in Montreal waar ze als tiener optrad in verschillende clubs. Op 26-jarige leeftijd vervoegde ze de country-band Ladies Of The Canyon, waarmee ze haar eerst platencontract tekende. Met die band tourde ze door Canada, de VS en Europa. In 2020 verliet ze de band om een solo-carrière uit te bouwen en verhuisde ze naar Nederland. Drie jaar na haar verhuis nam ze er deel aan The Voice Of Holland. Na haar deelname werd ze voorgesteld aan singer-songwriter/producer Shane Alexander waarmee ze de songs van deze solo ep heeft geschreven.

© Charlona Teerlink

Sargeant heeft Alexander nooit in ‘real life’ ontmoet, de werkrelatie verliep vanop afstand. De muziek werd opgenomen in Alexanders Buddhaland Studios in het zuiden van Californië met top studiomuzikanten die al met grote artiesten hadden samen gespeeld. Zoals pedal steel gitarist Jesse Siebenberg (Supertramp, Lady Gaga, Lukas Nelson), bassist Vic Ruiz (Last American Buffalo, Conway), toetsenist Carl Byron (Hot Club LA, Jackson Browne), drummer Fernando Buffalo (Conway), de strijkers arrangementen zijn van de hand van Stevie Blacke (Beck, Pink, Rhianna).

Senja nam haar stem op in Amsterdam. Alexander heeft het album vervolgens vanuit zijn studio geproducet.

Senja heeft een knappe, krachtige stem. Haar nummers bevatten elementen van pop, rock, folk en americana en zo belandt ze in een grote plas waar al heel wat vissen in zwemmen. Ze zal veel indruk moeten maken om in de belangstelling te geraken. Alles op deze ep klinkt zo goed als perfect, dus daar zal het niet aan liggen.

Alexander en Senja lieten zich voor deze ep inspireren door werk van David Bowie, Roy Orbison, Lucina Williams en Johnette Napolitano van Concrete Blonde. Vooral Napolitano had duidelijk de grootste invloed want we moesten vaak aan haar denken bij het beluisteren van de ep. De stem en muziek van Senja komen heel dicht in de buurt van wat Concrete Blonde maakte.

Senja Sargeant levert in elk geval een meer dan overtuigend solodebuut af waar ze trots op mag zijn. In de VS zou deze ep zeker aanslaan, of het hier in Europa wat zal worden is een groot vraagteken.

FACEBOOKINSTAGRAM