Home ReviewsAlbum Reviews SAVING NICO – Out Of Sight

SAVING NICO – Out Of Sight

Wanneer Nicolas Anné na zijn opleiding geneeskunde in een depressie belandt, besluit hij om zijn leven om te gooien en gaat hij kleinkunst studeren aan het Conservatorium in Antwerpen. Vorig jaar studeerde hij daar met het project Saving Nico af. Anné maakt deel uit van het artpop-duo plush baby en de kerstband Rendier maar Saving Nico is zijn eigen persoonlijk project. Op zijn debuutep Out Of Sight maakt Nicolas de balans op van enkele hectische jaren, waar hij botste op zijn limieten en die toch telkens weer opzoekt. Het zijn ook de jaren waarin zijn naïviteit plaats maakte voor angsten en twijfels, maar ook langzamerhand voor rust.

© Saving Nico

De debuutep werd door Nicolas ingeblikt met Kobe Van Olmen aan de toetsen, hij schreef ook mee aan enkele nummers. De opnames vonden plaats in de home-studio van producer en multi-instrumentalist Maximillian Dobbertin (Bert Dockx, Calicos, Frankie Fame…) die ook instond voor de mix en productie samen met Felix Machtelinckx (Tin Fingers). Anné steekt op deze ep zijn invloeden voor dromerige indiefolk (Sufjan Stevens, Fleet Foxes, Wilco, Kevin Morby, Nick Drake…) niet weg maar levert wel een eigen authentieke sound af.

Out Of Sight opent met het ingetogen pareltje Another Night dat de lat heel hoog legt voor de rest van de ep. In I Wonder horen we een subtiele jazzy vibe die perfect bij dit prachtige nummer past. In Mind On Hold zingt Nico met een falset stem, een aangename afwisseling op deze americana getinte track. When I Was A Child heeft een glamrock vibe die in de buurt komt van T. Rex, het is het enige nummer op de ep dat wat meer body heeft. In To The Sheep The Grass hoor je de piano kraken en dat geeft deze ballade meer karakter. In afsluiter Quiet, Quiet Summerday is het kraken weg maar krijgen we toch ook weer een ijzersterke ingetogen song met bijzondere soundscapes.

Nicolas Anné mag trots zijn op deze prachtige debuutep vol unieke songs. We hopen dan ook dat hij verder gaat met dit soloproject. Live wordt Anné bijgestaan door Visjal Auwerx, Dries Meeuws, Samuel D’Hoore en Egemen Zümrüt. Je kan dit vijftal live aan het werk zien op:

12/05 – De Loge, Gent
16/06 – AMOR, Antwerpen