Home ReviewsAlbum Reviews ROMULUS REX – Ah So (Pret Records)

ROMULUS REX – Ah So (Pret Records)

Wies De Vos, Anneleen Laeremans, Daan Soenens, Laurens Deckers, Michiel Van de Weerd en Marie Liese Schuurmans zijn een groep hechte vrienden en muzikanten die al jaren samen spelen en sleutelen aan nummers onder de naam Romulus Rex. Hun muziek schippert tussen folk, prog, rock met soms een licht poppy kantje. Na jaren samen spelen is het zestal eindelijk in de studio beland waar ze de debuutep Ah So hebben ingeblikt. Ze trokken daarvoor naar Het Entrepot in Brugge waar Tuur Bruynooghe instond voor de opname en Sam Pieter Janssens (And Then Came Fall, Clairval,…) de mix voor zijn rekening nam.

© Romulus Rex

Op de ep staan vier nummers, elk met een andere vibe. Het straffe openingsnummer Pharaoh heeft iets van de dromerige indie dreampop van The Sundays, terwijl Lincoln Road is opgevat als een middeleeuws troubadourslied waarin Romulus Rex het pure folkpad bewandelt in de traditionele Ierse stijl.

Hyperion is een mooi ingetogen pareltje met enkel de gitaar en de prachtige stem van Wies De Vos. Daan Soenens vult het nummer af en toe subtiel aan met aangestreken contrabassnaren. Afsluiter Sonder ligt terug wat in de lijn van het eerste nummer maar is veel rustiger en wordt prachtig aangevuld met de hoorn van Marie Liese Schuurmans. Laurens Deckers weeft op het einde een warm, op toetsen gebouwd klanktapijt.

Ah So staat vol boeiende en warme composities. Romulus Rex is geen pure folk band en dat maakt de songs en het geluid van Romulus Rex zo uniek. Op 30 maart stelt de band hun ep voor in café Libertad in Leuven op de Pret Label night Uit Met De Pret.

Facebook – Instagram