Home ReviewsAlbum Reviews RIPTUNES – S/T (Starman Records)

RIPTUNES – S/T (Starman Records)

Een fan stapte naar Luc Dufourmont (IDiOTS, Two Russian Cowboys) met de vraag of hij een nummer kon maken als geboortekaartje voor zijn pasgeboren dochtertje June. Dufourmont zag dat helemaal zitten en sprak zijn IDIOTS-kompaan Wouter Spaens aan om de muziek voor dit nummer te schrijven. Zonder grootste plannen nam het duo in een dag hun eerste song op en zo werd Riptunes een feit. Omdat het nummer volledig anders is wat ze met IDIOTS maken, was de drang naar een nieuw project groot. Zo had het duo al gauw genoeg songs bijeen om een heus album te vullen. Dus kropen ze de studio in met producer Pieterjan Maertens (Tamino, Het Zesde Metaal) en hun liveband met cellist Frans Grapperhaus, pianist Gunter Callewaert en drummer Ruben Vanhoutte. Verder kreeg de band nog ondersteuning van Sarah Devos (Selah Sue, Flip Kowlier) en James de Graef (Loverman, Shht).

© Riptunes

Het album wil soelaas brengen in goede en kwade dagen en klinkt volledig anders dan wat Dufourmont met IDIOTS, Two Russian Cowboy of met zijn vorige band Ugly Papas ooit gemaakt heeft. Op de plaat staan negen ingetogen pareltjes die gedragen worden door een akoestische gitaar en Luc die croont als Howe Gelb (Giant Sand) en Johnny Cash tijdens de American Recordings, hij zingt met andere woorden met een zeer doorleefde stem. Deze basis wordt subtiel aangevuld door de andere muzikanten evenwel zonder het duo te willen overtreffen of overklassen. Zo krijgen we een prachtig geheel dat diep ontroerd.

Nadat Matthew Swanson van Lambchop dit album voor de eerste keer beluisterde was hij zo onder de indruk dat hij het vergeleek met een soundtrack voor moest Tim Rose nog leven en een tijdmachine nemen om Stuart Staples van Tindersticks te ontmoeten in een Belgisch café in de de jaren ’70, waar ze zouden praten over liefdesverdriet en ex-liefjes met genoeg sigaretten en drank. Het is dus echt wel een plaat om in de late uurtjes te draaien en je over te geven aan al de schoonheid die de heren bij elkaar schreven.

Je kan Riptunes live aan het werk zien op:

16/09 – Muziekcentrum, Dranouter
17/09 – Café de Living, Lauwe