Home ReviewsAlbum Reviews RICH KIDS ON STEROIDS – Rich Kids On Steroids

RICH KIDS ON STEROIDS – Rich Kids On Steroids

by Stefan Schemmann

Velen kunnen sinister zijn. Het is niet meer zo ongelooflijk moeilijk om industriële, brute klanken op de mensheid los te laten. Als je weet hoe je een computer moet gebruiken, kun je snel toonbare resultaten bereiken. Wat aanzienlijk moeilijker is, is het bereiken van een herkenningswaarde. The Rich Kids on Steroids klinken niet meteen somber. Er schuilt iets speels onder het synthetische geluid. Een speelsheid die doet denken aan sommige nummers van Soft Cell of Der Plan. In een modern jasje. Melodieën en geluiden uit kinderliedjes of vroege computerspelletjes worden hier naar hartenlust vervreemd met elektronische middelen.

© Rich Kids on Steroids

De twee makers van de Rich Kids, hebben hun anarchistische punkgebaren behouden. Ze verwerken alles wat hen ter ore komt in hun muziek, ongeacht wat de luisteraar ervan vindt. Ze zingen over surrealistische zaken die niet onthuld hoeven te worden. We zijn van harte uitgenodigd om naar ze te luisteren. Maar ze zullen hun muziek niet aanpassen aan onze luistergewoonten. Dat zou gewoon te saai voor ze zijn. Het volgende interessante effect ligt al ergens op de loer. Het volgende gekke geluid moet in het nummer zitten. Maar naast alle experimenten ligt pop nog steeds op de loer. En ze vergeten nooit de dancebeat. In de videoclip voor Mercy Songs speelt de band wel met gothic impressies, maar als het donker klinkt, is het meer op een manier die we kennen van bijvoorbeeld Alien Sex Fiend. Nog steeds speels.

The Rich Kids on Steroids zijn op de een of andere manier de achterkleinkinderen van Suicide of The Residents, hoewel de muziek de opzettelijk gebroken elementen van Suicide uitsluit. Hier hebben we het meer over minimalisme. Het spel met maskers, de vreemde hoes van de ep en de houding zouden de invloed van de Residents kunnen zijn. Ze zijn niet serieus. Het is ook niet waanzinnig grappig. Surreëel in ieder geval.

Met hun electro minimalisme passen de Rich Kids natuurlijk goed op festivals die gewijd zijn aan new wave, postpunk en elektronische muziek. Maar daar zullen ze de band zijn die de meeste mensen laat glimlachen. Met een vraagteken op hun gezicht. Bij twijfel: dans mee. Daar kun je niet fout mee gaan.