Home ReviewsAlbum Reviews RENTON JULES – A Little Souvenir (Dox Records)

RENTON JULES – A Little Souvenir (Dox Records)

by Peter De Bruycker

In de Antwerpse indiescène is Renton Jules een bekende naam. De band rond singer-songwriter Geert Laenens gaat dan ook al een tijdje mee. Voortbouwend op Newtown bracht Renton Jules in 2013  How To Catch A Deer uit. Nu presenteren ze met A Little Souvenir een volwaardige langspeler.

Renton Jules brengt sfeervolle indierock die verrassend veelzijdig is en blijk geeft van vakmanschap. De muzikanten waarmee Geert Laenens (gitaar, stem, toetsen) zich omringt, zijn dan ook niet van de minsten: Tijl De Ridder (bas, stem – ex-Mercelis, Spacca), Jussi De Nys (gitaar, stem, toetsen, productie  – oa. Baloji, The Indien, Geppetto & The Whales) en Erik Heestermans (drums – oa. Aksak Maboul, Steve Gunn, Hand Habits, Night Nules).

De meeste nummers balanceren op ingetogen, voorzichtig voortkabbelende strofes, vol afwisselende en rijke arrangementen. Met, wat ons betreft, The Excluded en New Faces als uitschieters. Bij tijd en wijle houden subtiel-nijdige gitaarriffs en weidse saxofoonpartijen de aandacht vast (Patsy, Open House). Een enkele keer klinkt het meteen up-tempo en rockend (Midnight Sky). Met zijn licht nasale stem observeert en bezingt Laenens alledaagse dingen. Melancholische teksten over persoonlijk verdriet (We Are Lost), eenzaamheid en sociale media (Open House), vluchtige liefde (A Little Souvenir).

Renton Jules brengt acht catchy songs met rafelige randjes, die de lat hoog leggen. Denk aan Wilco, Andy Shauf, Avi Buffalo. Vernieuwend wil hun muziek niet zijn, maar liefhebbers van kwaliteitsvolle, Belgische indiepop zullen er zich vast aan laven. Muziek die je live moet beleven, zittend of liggend op het gras, wat loom van de zon, iets te vroeg beneveld, op een zomers festival, ergens, in de toekomst…