Home ReviewsAlbum Reviews RENDIER – Nachtdier (Starman Records)

RENDIER – Nachtdier (Starman Records)

Sommige mensen al misselijk als ze nog maar denken aan kerstmuziek, anderen worden er heel enthousiast van. Nicolas Anné, Lennert De Vroey, Lucas Van Dam, Kobe Van Olmen, Guy Hazelhof en Corneel van der Vaart horen bij de liefhebbers van het genre. Sinds 2018 maken de heren onder de naam Rendier seizoensgebonden Nederlandstalige kleinkunst, pop, indie en folk. Na de ep’s Overpijnzingen, Kerst Is Voor De Kinderen en Afstandelijk Heden krijgen we nu een vierde ep van deze kerstband.

© Rendier

Rendier schreef de ep Nachtdier deze zomer. Een groot deel ervan is tot stand gekomen in het Mechelse Broek waar de band in juli op retraite was. Op een van die dagen schreven ze een ode aan Louis Neefs, Kerstdag 1980, de kerstdag waarop Neefs samen met zijn echtgenote om het leven kwam. De avond van de dag waarop ze het nummer schreven gingen ze naar een optreden van Guido Belcanto kijken op Parkpop in Mechelen. Daar ontstond het idee om Guido het nummer te laten inzingen. Het nummer werd de teaser van de nieuwe ep. Rendier is er even de begeleidingsband van Belcanto want het is een pure Belcanto-song geworden met de gekende tristesse.

De andere songs van de ep zijn dan pure folky pareltjes zoals we dat gewoon zijn van Rendier. De band weet hoe ze een warm deken van brede arrangementen moet breien en verweven in elke song. Je hoeft geen liefhebber te zijn van kerstmuziek om de nummers van deze band in je hart te sluiten; het zijn wondermooie liedjes die het genre overstijgen. Verwacht dus niet in elk nummer een huppelend rendier met belletjes, nee, we krijgen gewoon pure, deftige singer-songwriter liedjes.

De teksten vallen dan weer wel binnen het zeemzoete kerst genre; de band is nu eenmaal grote fan van de kerstperiode. Waarschijnlijk lopen ze al vanaf begin december met een kersttrui aan en laten ze de glühwein flink vloeien. Ze moeten hun reputatie als kerstband nu eenmaal in ere houden.

Nachtdier is zeker een goed en degelijk alternatief voor de gewoonlijke All I Want For Christmas en aanverwante “kerst miserie platen”.

Wie het ziet zitten om zich door Rendier volledig te laten onderdompelen in de kerstsfeer, kan de band live aan het werk zien op:

16/12 – Volkshuis, Gent