Home ReviewsAlbum Reviews REINHARD VANBERGEN – Souvenirs de Bon Goût (Music For Dreams)

REINHARD VANBERGEN – Souvenirs de Bon Goût (Music For Dreams)

Soms moet je als muzikant op zoek gaan naar onderwerpen voor nummers, soms wordt de inspiratie je in de schoot geworpen. Bij Reinhard Vanbergen (Rheinzand, Das Pop, The Happy) gebeurde het laatste. Samen met zijn partner Charlotte Caluwaerts (Icarus Traxx, Rheinzand, The Happy) ging hij, voor zijn verjaardag, eten in het restaurant van Kobe Desramaults (Chambre Séparée). Het koppel was helemaal in de wolken van de volledige beleving van het eten, de vibe en de atmosfeer. In die mate zelfs dat het etentje de inspiratiebron werd voor hun album.

© Reinhard Vanbergen

Naar aanleiding van die ervaring ontstond bij Reinhard en Charlotte het idee om een album te maken “geïnspireerd door”. Dat idee groeide uit tot een concept voor een reeks albums waarvoor ze inspiratie haalden bij artiesten waarmee het koppel een connectie heeft. Het duo heeft ondertussen al vier albums in de pijplijn waarvan Souvenirs De Bon Goût het eerste is.

Ieder nummer op de plaat is genoemd naar iemand uit de crew van het restaurant. Caluwaerts schreef de teksten in het Frans, omdat die taal beter de nuances en gelaagdheid weergeeft wanneer het over eten gaat. Het album heeft dan ook een typische Franse vibe. We horen hier en daar invloeden van Serge Gainsbourg, Franse bubblegumpop en de ambient lounge van Air.

Het werd een heel smaakvol album met een onbezonnen, relaxte vibe die een zomerse sfeer oproept. Van Vanbergen weten we al langer dat hij knappe composities kan schrijven, de dromerige stem van Caluwaerts past daar perfect bij.

Volgens Reinhard zijn er twee soorten muzikanten: het frontman-type en de “perfecte tweede man”. Die laatste heeft andere mensen nodig om te kunnen “schijnen”. Hij ziet zichzelf als die tweede man. Door met een artiest samen te werken voor deze “geïnspireerd door”-reeks, vond hij een manier om muziek uit te brengen zonder de frontman positie in te moeten nemen. Voor ons maakt het niet uit hoe hij zichzelf ziet, zolang wij maar kunnen genieten van zijn wondermooie songs en arrangementen.

BANDCAMPFACEBOOK