Home ReviewsAlbum Reviews PEUK/HEAD ON STONE 10″ (Fons Records)

PEUK/HEAD ON STONE 10″ (Fons Records)

by Pieter Walcarius

Peuk, het trash-grunge trio dat vorig jaar de aarde deed beven met hun gelijknamige debuutplaat Peuk, is back. Sommige mensen zijn nog altijd aan het bekomen van deze cult-classic, en daar zijn ze al terug om ons murw te slaan met hun Limburgse enthousiaste punkrock. Deze keer een 10″ samen met Head On Stone, het soloproject van zangeres Nele Janssen, en dit allemaal in het kader van Record Store Day. Een hebbedingetje met je favoriete muziek op plastiek. Een prachtig stuk “marble orange” 10″ vinyl. Het muzikale contrast kan niet groter zijn.

Peuk nam eind vorig jaar twee nummers op voor Record Store Day. Dit resulteerde in Greasy Eye en Clean Up Time. Greasy Eye begint met een tikkende cimbaal en een catchy gitaarriff om na een halve minuut alle registers open te trekken. De Fender Mustang van 78 draait op volle toeren en Nele laat zich van haar beste kant horen. Lekker rauw en hard zoals we Peuk kennen.

Het tweede nummer Clean Up Time laat ons niet los, van begin tot einde worden we meegesleept op een verfrissende grunge trip die gespekt wordt met emotionele passages die het nummer extra schwung geven. Intense noise die recht uit het hart komt.

Op de B-kant horen we twee nummers van Head On Stone: Arms (Mighty Soul) en Blister. Nele Janssen maakt hier intieme en passionele muziek onder begeleiding van klassieke piano. De vrouwelijke Daniel Johnston in gedachten zijn het nummers die frèle en breekbaar klinken en die heel wat emoties kunnen losweken. Dat emoties belangrijk zijn voor deze artiesten is duidelijk te horen op beide kanten van deze plaat.

De plaat is tot stand gekomen door Fons Records in samenwerking met de legendarische Hasseltse platenboer GigaSwing. Een aanrader en een aangenaam hebbedingetje.