Home ReviewsAlbum Reviews PEENOISE – Rooms To Dark Boats In The Night And Views In The Light

PEENOISE – Rooms To Dark Boats In The Night And Views In The Light

Na twee ep’s staan broers Cesar, Gilles en Titus Pinoy, beter bekend al Peenoise, volledig klaar om ons mee te nemen op een wandeling door een donker doolhof, waarin de afgrond altijd vlakbij is maar het einde toch in zicht. Met het debuutalbum Rooms To Dark Boats In The Night And Views In The Light worden we meegenomen in een bijna 50 minuten durende luisterervaring door audio-surround kamers.

In de ene kamer is er vreugde en hoop, in een andere duisternis en mysterie in de jungle. Zoals je wel zal merken is het een meeslepende reis, zowel intiem als monumentaal, waar na stormen en donkere boten en epische verhalen zachtheid en troost overheersen. Gelukkig is er ook nog de ironie en relativering van de broers zodat iedereen die deze plaat beluistert zich zou moeten voelen als op een geschift feest dat eindigt in een overwinning van heroïsche tristesse.

Je had het al door dat dit geen easy listening plaat is. Peenoise pakt op dit album uit met maar liefst vijftien nummers maar in sommige gevallen gaat het gewoon om soundscapes of instrumentale interludiums. Alles klinkt onheilspellend, avontuurlijk, soms met een flinke streep psychedelisch of spacey invloeden. We hebben soms het gevoel dat we in een heel bijzondere trip zitten, waarin het trio experimenteert met vreemde geluiden en songstructuren. Met de surround effecten wordt er door de nummers ook met veel afwisseling gespeeld zodat we echt wel het gevoel hebben dat we er middenin zitten.

Soms lijkt het alsof het trio de grip over de songs wat verloren heeft en zich teveel focuste op de effecten en bijgeluidjes. Daarom is het beter dat je het album in zijn geheel beluistert in plaats van elk nummer apart. Anders zou je een verkeerd beeld krijgen van deze ietwat vreemde maar toch boeiende plaat.

Wie deze langspeler wil beluisteren moet er de tijd voor nemen. Ze is zeker niet bedoeld als achtergrondmuziek. Nee, deze plaat vraagt al jouw aandacht, zodat je echt in de trip zit en niet wordt afgeleid. Wie de tijd neemt zal verrast worden door de kwaliteit van Peenoise.