Home ReviewsAlbum Reviews O. – WeirdO’s (Speedy Wunderground)

O. – WeirdO’s (Speedy Wunderground)

Knap staaltje alles-door-elkaar-muziek! Sun Ra vs The Prodigy.

by Tom Goelen

Het Londense duo O. verraste ons in 2022 een eerste keer met hun track OGO. Een fantastische mix tussen experimentele jazz en elektronica, met een ongelooflijk aanstekelijke topmelodie. Al is ‘jazz’ veel te kort door de bocht. Hun muziek bevat zoveel hoeken en kanten dat labelen haast onmogelijk wordt en je zou vergeten dat ze maar met twee zijn: Tash Keary (drums) en Joe Henwood (bariton sax)

Na de aanzwellende en lichtjes bombastische intro is het aan 176. Een geweldige binnenkomer die nog het meest aanleunt bij hun eerste release. De overige werkjes lijken grimmiger, hectischer en gaan volgens ons door de clubbers minder enthousiast onthaald worden. Trekken wij ons alleszins niets van aan en de band blijkbaar ook niet. Het siert ze dat ze niet de makkelijke weg kozen maar ons wel degelijk trakteren op straffe maar lekkere kost.

De muziek is niet helemaal vergelijkbaar maar net als The Prodigy zullen ook zij scoren in zowel clubs als op podia/festivals allerlei. Met dat ene verschil dat O. toch echt wel jazz ademt maar dat uitstekend weet te verpakken met een grote, mooie elektronische/eclectische strik, veel durf, dubby effecten en massa’s experimenteerdrang.  Je wil niet weten hoeveel pedalen, effecten of andere trukendoosjes hier gebruikt zijn.  Ook zullen we niet raar opkijken als er lappen muziek op de plaat staan die tijdens de opnames voortkwamen uit improvisaties, duhuh.

Let wel, dit is geen circusact of gimmick, integendeel, dit is puur vakmanschap waarbij de dansbenen maar ook de innerlijke en hongerige muzikale allesvreter lichtjes van in extase geraken. Het ene moment staan we hier al head-bangend of gabberend ons ding te doen om direct erna te genieten van alle (soms ingewikkelde) schoonheid.

Van donker naar licht, van drum-‘n-bass (Mirco) naar jazz, van ADHD jazzcore (Slap Juice) naar paddo-zen (Cosmo en Whammy) en alles door elkaar (Wheezy). Green Shirt lijkt dan weer op een buikdansmelodie ondersteund door dance beats en zware metalen. Hahaha, heerlijk zotjes en meteen één van onze favorieten. Alles zonder tekst. Echt, we zijn ongelooflijk zot van deze band.