Home ReviewsAlbum Reviews NOUVELLE VAGUE – Should I Stay Or Should I Go (PIAS)

NOUVELLE VAGUE – Should I Stay Or Should I Go (PIAS)

Wie had gedacht ooit dat het Franse gezelschap Nouvelle Vague het 20 jaar zou volhouden om new wave klassiekers in een bossa nova jasje te steken? Ondertussen bracht de band al vijf studioalbums, twee ep’s, twee live albums en vijf verzamelaars uit. En ook al zijn de versies van producer, muzikant en componist Marc Collin niet altijd een meerwaarde, toch blijft hij er succes mee hebben. Om de 20ste verjaardag te vieren van de band, krijgen we nog een nieuwe plaat en gaat de band touren door Europa met een best of set.

© Nouvelle Vague

Op Should I Stay Or Should I Go staan weer een reeks bewerkingen van 80’s wave klassiekers die een gezapige lounge versie kregen.

In What I Like Most About You Is Your Girlfriend van The Special Aka (een deel van The Specials) werd de ska vibe omgezet naar een gemoedelijk sfeertje en dat kan het nummer wel hebben. De Depeche Mode klassieker People Are People kreeg een sensuele bewerking en You Spin Me Round van Dead Or Alive lijkt de arrangementen van I Put A Spell On You van Nina Simone te krijgen. Yazoo’s Only You baadt een 60’s pop sfeertje, terwijl She’s In Parties van Bauhaus van bombastische arrangementen werd voorzien. Het nummer lijkt wel weggelopen uit een James Bond soundtrack.

The Look Of Love van ABC kreeg dat een cocktailbar behandeling, een slaapverwekkende versie dus die alleen kan dienen als muzikaal behang. Shout van Tears For Fears werd een reggae jasje aangemeten net zoals Should I Stay Or Should I Go? van The Clash.

Rebel Yell van Billy Idol werd ontdaan van zijn lederen jas en kreeg een folky wollen sokken versie. Met The AssociatesBreakfast hebben de Fransen eigenlijk weinig gedaan, alleen lieten ze het nummer inzingen door iemand die blijkbaar ambities heeft om de nieuwe Shirley Bassey te worden.

Het einde komt stilaan in zicht met een sensuele versie van Girls On Film van Duran Duran die eerder slaapverwekkend klinkt net zoals Rapture van Blondie dat een flauw jaren ’60, psychedelisch tintje meekreeg. Tijdens afsluiter The Charming Man van The Smiths horen we om onduidelijke redenen vogel- en kippen geluiden en werd het bossanova recept nog eens bovengehaald.

Na twintig jaar wordt het wel heel moeilijk om nog met unieke bewerkingen af te komen die blijven hangen. Het klinkt allemaal leuk en amusant maar echt hoge toppen worden nooit gehaald.

Op 30 mei houdt de verjaardagstournee van Nouvelle Vague halt in het Koninklijk Circus in Brussel.

Facebook Instagram