Home ReviewsAlbum Reviews MEIN FREUND DER BAUM – Spontaneous Live Series D02 – (Spontaneous Live Series)

MEIN FREUND DER BAUM – Spontaneous Live Series D02 – (Spontaneous Live Series)

Via sociale media krijgen we soms berichtjes van mensen die te weten zijn gekomen dat we wel eens een paar woorden aan experimentele muziek wijden. Zo kwam Andrzei Nowak op onze weg, die een reeks cd’s uitbracht onder de titel Spontaneous Live Series, van 001 – 011. Telkens betrof het opnames die werden gemaakt tijdens het Spontaneous Music Festival in de Dragon Social Club in Poznań , in het westen van Polen.

Veel Poolse muzikanten uiteraard, maar we zien ook ons beter bekende namen als Tonus (met Colin Webster in de rangen), Andrew Lisle en Jasper Stadhouders.

De nieuwe reeks, uiteraard ook weer vrije improvisaties, startte eerder dit jaar met een opname van Low Vertigo, een trio waarin ondermeer Gonçalo Almeida opduikt. Het tweede deel, dat eveneens enkel digitaal beschikbaar is, is er eentje van het gelegenheidstrio (zoals meestal in deze scene) Mein Freund Der Baum.

Rudi Mahall (basklarinet, klarinet), Florian Stoffner (gitaar) en Paul Lovens (cimbalen, delen van een drumstel) presenteren een setje van vier nummers in een ruim half uur waarbij ze improviseren dat het een lieve lust is. Lovens is bij ons de bekendste naam. Hij is ook actief in onder meer Alexander von Schlippenbach Trio, om er eentje uit een immense waslijst te noemen. Mahall, en in mindere mate Stoffner, duiken ook in tal van projecten op, als gast of als volwaardig lid.

Telkens gaat het om geïmproviseerde muziek waarbij de wisseling van samenstelling voor verrassingen zorgt. Free jazz is een belangrijk element, ook hier. Stoffner houdt zich grotendeels op de achtergrond. Hij kan niet op tegen het inventieve geweld van Lovens en nog minder tegen de dikwijls behoorlijk schelle uithalen van Mahall. Erg is dat niet. Eigen aan het genre is dat er altijd wel eentje met de aandacht wil lopen, al past het hier prima bij wat we te horen krijgen.

Bandcamp