Home ReviewsAlbum Reviews MARIA BC – Spike Field ( Sacred Bones Records/City Slang)

MARIA BC – Spike Field ( Sacred Bones Records/City Slang)

De Amerikaanse singer-songwriter Maria BC is een klassiek geschoolde muzikante en mezzosopraan die zich tijdens de corona lockdowns ontwikkelde tot songschrijfster van breekbare composities. Ze vult die zelf aan met sombere arrangementen. In 2021 maakte ze met haar debuutep Devil’s Rain veel indruk. Ze begeleidde zichzelf op gitaar en met soundscapes al blijft haar verbluffend mooie stem het belangrijkste. Het jaar daarop volgde het debuutalbum Hyaline waarop ze hetzelfde dromerige pad bleef bewandelen als op de ep.

Nu is er haar tweede langspeler Spike Field, haar eerste bij het legendarische Sacred Bones Records.

© Maria BC

Begin jaren negentig kreeg een team van ingenieurs, antropologen, linguïsten, en archeologen de opdracht om een vorm van communicatie te ontwikkelen die de tijd kon overstijgen. Het resultaat waren zogenaamde “spike fields”; een vreemde constructie van granieten doornen die uit de aarde barsten en die bezoekers moeten waarschuwen voor de dodelijke onbewoonbaarheid van stortplaatsen met nucleair afval. Die spike fields vormden een belangrijke inspiratiebron voor Maria’s nieuwe plaat. Op haar debuutplaat verwerkte ze verdriet en angst door middel van verschillende personages, terwijl ze op deze nieuwe langspeler erkent dat het verleden onder de oppervlakte zal blijven sluimeren totdat we besluiten om door de grond heen te breken.

Maria nam Spike Field op in het huis van een vriend waar een ontstemde Steinway piano stond. Ze gebruikte die op alle nummers, inclusief de geluiden van de piepende hamers en andere vreemde geluiden die het instrument maakte. Ze speelde zelf de pianostukken, alsook de gitaar en af en toe wat drums. Natuurlijk zijn de elektronische soundscapes een onderdeel van haar werk al laat ze die op sommige tracks achterwege. De stem staat centraal in haar composities (ook al staan op deze plaat ook aantal instrumentale tracks) en die klinkt zoals altijd indrukwekkend.

Maria BC’s liedjes liggen in de lijn van Cocteau Twins, This Mortal Coil, Julee Cruise en Marissa Nadler. Ze klinken wat zweverig maar hebben tegelijk veel diepgang en een avontuurlijk randje. Spike Field is een prachtig, warm album om bij weg te dromen op koude herfstdagen.

Maria DC stelt haar nieuwe, schitterende plaat voor op 26 oktober in de Botanique in Brussel.