Home ReviewsAlbum Reviews MANKIND – Last Of Us (Suburban Records)

MANKIND – Last Of Us (Suburban Records)

by Carl Van Steenbrugge

Voor fans van Arcane Roots, Thrice, Porcupine Tree, Tool, Puscifer

MANKIND is een nieuwe Belgische band, die in oktober 2022 pas hun eerste single Locked uitbracht.

Sedert die tijd trok het de aandacht van Suburban Records en Live Nation Belgium. Wat we hiermee willen zeggen, de verwachtingen zijn hoog.

© Mankind

MANKIND bestaat uit 4 vrienden, Kristof Du Jardin (Set Things Right) zang, James Falck (BEAR, COBRA THE IMPALER) gitaar, Lieven Casters bas en Simon Janssen drums. Samen muziek schrijven die hen nauw aan het hart ligt, dat bindt hen. Daarin gaan ze persoonlijke problemen en tegenslagen niet uit de weg, integendeel. Gedurende het beluisteren van het album voelen we de pijn en het verdriet van James Falck, die een hard gevecht voert tegen kanker, en zijn directe omgeving aan de zijlijn.

Toch is Last Of Us geen sombere plaat. Het reflecteert hun belevenissen, goede en slechte. Maar ze creëert wel een visie op de wereld die vooruit wil. Zowel op muzikaal als op visueel vlak tracht de band een uniek perspectief te bieden met hun songs. Van bij de allereerste beluistering konden we bij het ingaan van de drums of het aanslaan van de gitaarsnaren het hoofd niet stilhouden. En dit met de fantastische zang van Kristof Du Jardin.

De bands die we aan het begin van dit stuk opsommen, geven echt goed aan wat je kan verwachten van deze nieuwe plaat. Met het debuutalbum Last Of Us en de reeds geloste nummers Locked, Savior, Retreat en Trapped, slaagt MANKIND erin om de toon te zetten. En het kan geen toeval zijn dat de meester Chiaran Verheyden, gekend van Psychonaut, Hippotraktor en zoveel meer, ook bij dit album achter de knoppen zat.

Last Of Us verschijnt zowel op vinyl (een mooie splatter zelfs) als op cd.

Op 29 september zijn ze uitgenodigd om te spelen op het Euroblast Festival in Keulen, Duitsland. De dag nadien spelen ze een eenmalige akoestische set in FNAC Hasselt.

Facebook Instagram YouTube