Home ReviewsAlbum Reviews LŪPAGANGGANG – Urban Detox (Sdban Ultra)

LŪPAGANGGANG – Urban Detox (Sdban Ultra)

by Björn Comhaire

We zijn al fan van LũpḁGangGang van toen ze nog ‘gewoon’ Lũpḁ Gang Gang Quartet heetten. Het moet september 2019 geweest zijn toen we voor het eerst van dit viertal hoorden bij hun deelname aan de eerste editie van Sound Track. Jazz mengen met rock en funk, ze waren niet de eersten die het deden, maar wát ze deden klonk meteen prima!

In datzelfde jaar debuteerden ze met Bang dat best in de smaak viel van onze recensent. Misschien werd er net iets té expliciet gerefereerd naar de grote voorbeelden (STUFF. en The Meters), maar het geluid zat goed en het potentieel was er.

Miel De Koninck (toetsen), Anton Robberechts (gitaar, zang), Lena Thijs (bas en zang) en Rob Swennen (drums) zijn ondertussen de 20 gepasseerd en wat ze tegenwoordig brengen, leunt aan de ene kant nog wel aan bij hun vroegere werk maar staat er tegelijkertijd mijlenver vandaan. Want wat een evolutie heeft deze band doorgemaakt! Het is dan ook niet voor niets dat LGG tegenwoordig opereert onder de vleugels van Sdban Ultra.

Van bij opener Galet trekt de band de dansbare jazz-kaart. Ingehouden en toch uitbundig straalt het nummer een gevoel van intense vreugde uit. Aanstekelijke muziek waar je gelukkig van wordt en die een zekere weidsheid krijgt door dat beetje galm op de toetsen. Sterk begin!

Van eenzelfde opgewekte energie doordrenkt klinkt Yesterday Didn’t Matter, toch is dit eigenlijk geen vrolijk nummer. De stem van Anton klinkt beter dan ooit en draagt een tijdloze melancholie in zich. En weer zijn we onder de indruk van de perfect uitgebalanceerde productie.

Anton, Lena, Miel en Rob tijdens de opnames van Urban Detox © Björn Comhaire

Woods Near Athens wordt gedragen door de tribale ritmes van Rob en de wat hese stem van Lena. De titel refereert aan A Midsummer Night’s Dream van William Shakespeare al is de link tussen beide ons niet helemaal duidelijk. Latin jazz met een stevig rockrandje en een poppy strik errond.

In de aanvankelijk ingehouden afsluiter Kienda krijgt gastsaxofonist Yonatan Hes (Yonatan Hes Trio) ruim de kans om, samen met Anton aan de gitaar, zijn talenten te etaleren. Een erg verhalend en dynamisch nummer met een psychedelische twist die schreeuwt om meer.

En dat doet deze hele ep in feite, want je voelt in alles dat LGG nu helemaal zijn draait heeft gevonden en voluit gaat voor een eigen verhaal. Helaas is het wachten tot ergens in 2023 eer het album van de band een feit zal zijn.

LGG in de Handelsbeurs © Björn Comhaire

FACEBOOK / INSTAGRAM

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More