Home ReviewsAlbum Reviews LITTLE KIM – Moederland (Starman Records)

LITTLE KIM – Moederland (Starman Records)

Zangeres Kimberly Claeys alias Little Kim was meer dan tien jaar frontvrouw van Little Kim and The Alley Apple 3 waarmee ze door België, Nederland, Frankrijk en Duitsland toerde. Daarna stond ze aan de zijde van Guido Belcanto voor wie ze sinds 10 jaar een trouwe gastzangeres is op talloze optredens. Ze is ook te horen op enkele van zijn albums. Sinds 2019 is ze de nieuwe zangeres van folk-legende Kadril, waar ze leerde dat liedje in je moedertaal zeer mooi en intiem kunnen zijn. Dat leidde rechtstreeks naar de keuze om als Little Kim solo te debuteren in het Nederlands.

© Little Kim

Ze nam dit debuut op in Studio Caporal bij Nicolas Rombouts die ook de baspartijen voor zijn rekening nam. De productie lag in handen van Guido Belcanto die ook te horen is op akoestische gitaar, mondharmonica. Ook zingt hij met Kimberly de duetten Zo Heb Ik Gewacht Op Jou en Koningin Van Één Avond. Belcanto leende zijn band Broederschap uit aan Little Kim met Geert Hellings op gitaar, Andries Boone op viool en mandoline, Lieven De Maesschalck op gitaar, piano en accordeon en Bert Huysentruyt op drums en percussie. Verder werkten Sam Vloemans (Cargo Mas), Eva De Roovere, Bart Vervaeck (Compro Oro), Hans Quaghebeur (Kadril) en Bruno Deneckere mee aan deze langspeler.

Deneckere leverde een paar songs, ook Lieven Tavernier schreef een nummer en maakte vertalingen van Orphan Girl en Fair September van Gillian Welch, Queen Of The Silver Dollar van Shel Silverstein en Motherland van Nathalie Merchant (het titelnummer). Belcanto vertaalde dan weer A Girl I Used To Know en I Guess Things Happen That Way van Jack Clement, I Waited For You van Daniël Norgren, Don’t Think Twise en If You See Her, Say Hello van Bob Dylan.

Moederland is een album waar country, folk, roots en americana hand in hand gaan waarmee het volledig in de lijn ligt van wat Guido Belcanto doet. Je zou kunnen zeggen dat Little Kim de vrouwelijke versie is van Belcanto, met één groot verschil dat ze haar nummers niet zelf schrijft. Ze heeft een mooie, warme stem die perfect aansluit bij de ingetogen liedjes.

Voor ons is het hoogtepunt van het album Weeskind (Orphan Girl van Gillian Welsh) waarin Kimberly een duet zingt met Eva De Roovere, die twee prachtige stemmen samen zorgt voor een magisch moment.

Liefhebbers van Guido Belcanto zullen dit album zeker kunnen smaken. Ook de liefhebbers van de betere country en americana zullen smullen van deze plaat.

Little Kim en haar band stellen het album voor op: