Home ReviewsAlbum Reviews LIQUID G. (aka LIQUID GARBAGE) – Switch Off (Eigen Beheer)

LIQUID G. (aka LIQUID GARBAGE) – Switch Off (Eigen Beheer)

Hij blijft met zijn eenmansproject sterk verslavende stalen neerzetten in de undergroud electro-industrialscene. Peter Van Bogaerts elektronische project Liquid G. (a.k.a. Liquid Garbage) draagt sinds het begin in 1987 een sterke punkgeest mee: DIY en geen compromissen bij het verstoren en vernietigen van geluid.

Op zijn album Switch Off, vind je nummers die in 2015 reeds in beperkte oplage op de dubbel-cd-r Switch Off en Industrial Imissions zijn verschenen. Alarmerend elektronische signalen laden het album op met de intro Switch It On. Dreunende zwaarte wordt opgeschrikt door Van Bogaerts startkreet “Switch On”! Met adrenalinepompende ritmes roept Fight For Your Life op tot actie, waarbij we een stappenplan voor overleving ingedreund krijgen. Ronkende ritmes en lichtende synths drijven de Return Of The Butterfly, een zoemende energieke track.

Instrumentaal gaat het als een wervelwind van hoog helder naar diep dof. My Crazy Girlfriend kent duidelijk haar hoogtes en laagtes. Heerlijk hoe de spoken female voices maar doorgaan. Nog net iets dreigender dan het gekke liefje klinkt Devils Bite, terwijl On LSD een chaotisch experimentele trip belooft, waarin ook A-Bomb je meeneemt. Titeltrack Switch Off verwijst in de intro kort naar de alarmerende signalen waarmee het album startte. Eén van de meest noisy, dwingende nummers, waarin Peters stem urgent een plek in het muziekcentrum van je brein opeist.

Het elektronische expertisewerk komt in The Nation sterk naar boven, hoewel we dit in elk nummer terugvinden, met een mooi evenwicht tussen aanhoudende, gebalanceerde synthlijnen en experimentele sounds tussenin. Aan een hoog tempo en met de nodige instrumentale nervositeit, raast This Is The Man In Black voorbij. Maar de meest artistieke track is wellicht Halo, met een expliciet experimenteel geluid, dat de geluidsverstoring en -destructie waarvoor Liquid G. staat, bevestigt. Fatalistische duisternis in Order-Reorder en een ongelofelijk sterk ritmewerk in The Endless River sluiten af.

Zestien tracks waarin heel wat diversiteit zit, maar die één voor één de unieke Liquid G.-identiteit bezitten. Een sterke industrial-sound die niet clichématig bulkt van harde rammende confrontaties, maar het ruwe in schoonheid slaagt neer te zetten. Switch Off. Of gewoon nog eens luisteren naar deze met precisie geconstrueerde chaos onder knap industrieel geruis.

Peter Van Bogaert staat met zijn nevenproject Hydrom Line op het podium van Porta Nigra op 22/11 in Aarschot.