Home ReviewsAlbum Reviews LANTERNS ON THE LAKE – Versions Of Us (Bella Union/PIAS)

LANTERNS ON THE LAKE – Versions Of Us (Bella Union/PIAS)

Het zesde Lanterns On The Lake album had als sneller het licht moeten zien. Door geestelijke gezondheidsproblemen, persoonlijke problemen in de band (drummer Ol Kerreringham verliet de band) en het moederschap van zangeres Hazel Wilde; is een eerdere versie van deze plaat echter in de vuilnisbak beland. Toen de band terug aan het werk ging met de demo’s konden ze rekenen op drummer Philip Selway (ook bekend als drummer van Radiohead en solo bij het Bella Union label). Hij stak verse energie in de songs en zorgde ervoor dat Lanterns On The Lake er terug in geloofde.

© Lanterns On The lake

Het moederschap van Wilde veranderde haar fundamenteel en had ook een effect op de songs op de nieuwe plaat. In haar vroegere werk was ze geneigd om vooral bij zichzelf stil te staan, tegenwoordig gelooft ze in een andere toekomst dan die waar ze meende op af te stevenen. Ze wil nu ook geloven dat ze een betere persoon kan zijn. In de nummers op de plaat onderzoekt ze de mogelijkheden van het leven en vraagt ze zichzelf af of we ons individuele en collectieve lot kunnen veranderen.

Lanterns On The Lake heeft zichzelf dan ook min of meer heruitgevonden. De nieuwe songs klinken frisser en energieker dan voorheen. Het oude materiaal bevatte prachtige dromerige pareltjes, maar we misten altijd wat variatie. Daar is nu duidelijk wel aan gewerkt waardoor Versions Of Us eigenlijk het beste is wat we tot nu toe van de band te horen kregen.

Lanterns On The Lake 2.0 is duidelijk een groot succes. Van ons mag deze Versions Of Us zeker in het lijstje van beste platen van 2023 en we hopen vurig dat de band, met of zonder Selway, hun topalbum komt voorstellen in ons land.